Δευτέρα 13 Μαρτίου 2017

10 συμβουλές του Steve Jobs που ανοίγουν το δρόμο για την επιτυχία

Της Βενετίας Κατσίκη


Οι άνθρωποι που είναι αρκετά τρελοί για να πιστεύουν ότι...
μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο, είναι αυτοί που το καταφέρνουν
Ένας χρήστης του youtube συγκέντρωσε 10 σημεία-συμβουλές προς τους νέους του πρωτοπόρου οραματιστή, συνιδρυτή της Apple, Steve Jobs.
Ο Jobs υπήρξε από τα φωτεινά μυαλά που άλλαξαν τον κόσμο όπως τον ξέρουμε: όπως θα έλεγε και ο ίδιος, ήταν αρκετά τρελός για να το πιστέψει και τελικά το έκανε.
Παράτησε το πανεπιστήμιο στη μέση για να δουλέψει πυρετωδώς στο γκαράζ ενός φίλου του, φτιάχνοντας υπολογιστές. Στα 23 έγινε εκατομμυριούχος. Λίγα χρόνια μετά τον πέταξαν έξω από την εταιρία που ο ίδιος είχε ιδρύσει, όμως, όπως είπε, «ήταν από τα καλύτερα πράγματα που του συνέβησαν ποτέ».  Ξαναγύρισε για να την απογειώσει όπως και έγινε. Πέθανε σε ηλικία 56 ετών.  Να οι συμβουλές του: 
1.Μην ζεις μια περιορισμένη ζωή.
Όσο μεγαλώνεις, όλα μοιάζουν να σου λένε ότι τα πράγματα έχουν συγκεκριμένους κανόνες, ότι απλώς πρέπει να προσπαθείς να τους ακολουθείς και να μην πολυχτυπάς στις γωνίες, να πιάσεις μια δουλίτσα, να βάζεις και λίγα χρηματα στην ακρή και αυτό είναι. Όμως αν σκέφτεσαι το εξής: πως όλα όσα υπάρχουν γύρω σου, αυτά που αποκαλείς ζωή, είναι φτιαγμένα από ανθρώπους που δεν είναι πιο έξυπνοι από σένα. Και μπορείς να τα αλλάξεις. Μπορείς να τα επηρεάσεις. Το λεπτό που θα καταλάβεις ότι αν σπρώξεις λίγο στη ζωή, κάτι θα βγει… αυτό είναι το πιο σημαντικό. Πρέπει να πετάξεις από πάνω σου την ιδέα ότι η ζωή είναι αυτή, είναι εκεί και απλώς θα ζήσεις μέσα σε αυτήν. Μόλις τα κάνεις όλα αυτά, δεν θα είσαι ποτέ ο ίδιος ξανά.
2. Να έχεις πάθος.
Ο λόγος είναι ότι είναι τόσο σκληρά τα πράγματα (σ.σ. στην Apple), που αν δεν είχε πάθος, κάθε λογικός άνθρωπος θα τα παρατούσε. Αν δεν περνάς ωραία στη δουλειά, θα τα παρατήσεις. Ποιος θα ήθελε να ανακατευτεί με όλα αυτά τα σκατά, αν δεν τα αγαπάει; Αν παρατηρήσετε, αυτοί που θεωρούνται πετυχημένοι, σύμφωνα με τα κριτήρια της κοινωνίας, είναι αυτοί που αγαπούν αυτό που κάνουν, και για αυτο επιμένουν, όταν τα πράγματα γίνονται σκληρά. Θέλει σκληρή δουλειά και πολύ άγχος.
3. Σχεδίασε εσύ ο ίδιος
Ξεκινήσαμε με το φίλο μου και φτιάξαμε έναν υπολογιστή για εμάς. Δεν θα μπορούσαμε εξάλλου να πάρουμε κάποιον του εμπορίου. Και τον φτιάξαμε όπως θα άρεσε σε μας. Και σύντομα όλοι οι φίλοι μας ζητούσαν να κάνουμε το ίδιο και για αυτούς.
4. Μην πουλάς σκατά
5. Φτιάξε μια σπουδαία ομάδα
Οι σπουδαίοι άνθρωποι δεν χρειάζονται διευθυντές. Μόλις καταλάβουν τι πρέπει να κάνουν, θα βρουν έναν τρόπο να το κάνουν, δεν χρειάζονται μάνατζερ.  Αυτό που χρειάζονται είναι ένας κοινός στόχος, και αυτό είναι που κάνει έναν καλό ηγέτη. Το να είσαι καλός ηγέτης σημαίνει να έχεις ένα όραμα, να το εξηγείς με ευκρίνεια στους γύρω σου, και να παίρνεις την κοινή συγκατάθεση για το όραμα αυτό. Εμείς θέλαμε ανθρώπους που να είναι παρανοϊκά καλοί σε αυτό που κάνουν. Όταν φτιάχνεις μια ομάδα με δέκα σπουδαίους τύπους, αυτή η ομάδα αρχίζει να αυτο-αστυνομεύεται ως προς το ποιους αφήνει να μπουν στο γκρουπ.  Στην Apple, όταν άρχισε να μεγαλώνει, προσλάβαμε κάποιους επαγγελματίες μάνατζερ. Δεν δούλεψε καθόλου. Οι καλύτεροι μάνατζερ είναι οι μεμονωμένες περιπτώσεις, όσοι συνεισφέρουν ατομικά, και δεν θέλουν καθόλου να γίνουν μάνατζερ, αλλά το κάνουν μόνο και μόνο γιατί βλέπουν ότι κανένας άλλος δεν θα το έκανε τόσο καλά.
6. Μην το κάνεις για τα λεφτά
Στα 23 μου, η προσωπική μου περιουσία ήταν 1 εκ. Δολλάρια. Στα 24, πάνω από 10 εκ. Και στα 25, πάνω από 100 εκατομμύρια. Και δεν ήταν τόσο σημαντικό, γιατί ποτέ δεν το έκανα για τα χρήματα. Νομίζω ότι τα χρήματα είναι φανταστικά, γιατί σου επιτρέπουν να κάνεις πράγματα ή να επενδύεις σε ιδέες, αλλά για εμένα δεν ήταν τα πιο σημαντικά εκείνη την εποχή. Εμένα με ένοιαζε η εταιρία, οι άνθρωποι και τα προϊόντα που φτιάχναμε.
7. Να φτιάχνεις προϊόντα που σε κάνουν να νιώθεις περήφανος
Δεν μπορούμε να πουλάμε σκουπίδια. Δεν μπορούμε να περάσουμε αυτό το όριο.  Αυτή είναι η διαφορά με τους ανταγωνιστές μας.
8. Σκέψου τους πελάτες
Μπορείς να ευχαριστείς κάποιους από το κοινό, κάποιες φορές, όχι πάντα. Ένα από τα δυσκολότερα πράγματα, όταν προσπαθείς να φέρεις την αλλαγή, είναι ότι κάποιοι άνθρωποι θα έχουν δίκιο. Πρέπει να ξεκινάς με την εμπειρία του καταναλωτή και μετά να πηγαίνεις στην τεχνολογία που θα χτίσεις- όχι το αντίθετο. Δεν πρέπει να χτίζεις την τεχνολογία και μετά να αρχίσεις να σκέφτεσαι πού θα την πουλήσεις. Και εγώ το έχω κάνει πολλές φορές αυτό το λάθος.
Όλα τα ωραία πράγματα που έχουμε κάνει ξεκίνησαν ως εξής: τι φανταστικό μπορούμε να προσφέρουμε στους πελάτες;  Δεν ξεκίνησαν με ένα μίτινγκ με τους μηχανικούς για να μας πουν για τις τεχνολογίες.
9. Το Marketing έχει να κάνει με τις αξίες
Είναι ένας πολύ πολύπλοκος κόσμος, ένας πολύ θορυβώδης κόσμος. Κανείς δεν θα μας θυμάται ιδιαίτερα. Καμία εταιρία δεν θα το καταλάβει αυτό. Γιάυτό πρέπει να είμαστε ξεκάθαροι στο τι θέλουμε ο κόσμος να ξέρει για μας. Ένα υπέροχο παράδειγμα είναι η Nike. Πουλάνε παπούτσια, αλλά στις διαφημίσεις τους δεν θα δεις ποτέ τα προϊόντα τους. Εκεί θα μιλήσουν για σπουδαίους αθλητές, για τον αθλητισμό.. Αυτοί είναι. Αυτό πρεσβεύουν. Αυτό που θέλουμε να δείξουμε για την Apple είναι ότι πιστεύουμε πως οι άνθρωποι με πάθος, μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο. Αυτοί που είναι αρκετά τρελοί για να πιστέψουν οτι μπορούν να το κάνουν. 
10.Μείνε πεινασμένος, μείνε ανόητος

Απόσπασμα απ΄τη διάσημη ομιλία του στην τελετή αποφοίτησης σπουδαστών του Πανεπιστημίου Stanford της Καλιφόρνια, μια ομιλία που έχουν παρακολουθήσει πάνω από 26 εκατομμύρια άνθρωποι στο Youtube. «Να έχεις το κουράγιο να κυνηγάς τα όνειρα και το ένστιγκτο σου. Το να θυμάσαι ότι κάποτε θα πεθάνεις είναι ο καλύτερος τρόπος να βεβαιωθείς ότι δεν έχεις τίποτα να χάσεις»… (athensvoice.gr)