Τετάρτη, 17 Μαΐου 2017

Η Σοφία Νινιού γράφει στη γραφομηχανή για το… «Γλαύκος και Ίρις»


Έχοντας στα χέρια σου αυτό το βιβλίο, όπου τα χρώματα...
βρίσκονται σε πρώτο πλάνο και η μουσική παράγει λέξεις, εύκολα καταλαβαίνει κάποιος ότι αυτομάτως ξυπνούν οι αισθήσεις και γίνεται αφορμή έτσι ώστε κάθε παιδί να αφυπνισθεί αισθητικά και διανοητικά.

Ποιο στοιχείο ήταν αυτό που σας οδήγησε να γράψετε αυτή την παραμυθένια ιστορία, με την Ίριδα, το λουλούδι και τον Γλαύκο τον ξεχωριστό γλάρο;
Το κάλλος, που υπάρχει γύρω μας και μέσα μας. Ζούμε σε μια υπέροχη πόλη παραβλέποντας τις φυσικές ομορφιές της εγκλωβισμένοι σε μια αρνητική διάθεση, που εντέχνως επιβάλλεται, κι επιτρέποντας σε επιπόλαιους και κακεντρεχείς ανθρώπους να την πληγώνουν, να την ρυπαίνουν, να την ευτελίζουν.
Έτσι λοιπόν, επέλεξα μερικά από τα πανέμορφα είδη πανίδας και χλωρίδας και τα έκανα ήρωες ενός παραμυθιού, που συμβαίνει στ’ αλήθεια.
Αρκεί ένας περίπατος στην Πειραϊκή ακτή για να τους συναντήσεις, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δε θα τους βρεις και σε άλλες παραλίες της χώρας μας. Γι’ αυτό κι εμπλέκονται στο μύθο κι ο Έβρος και η Ρόδος και αναλογικά κάθε παραποτάμια και παραθαλάσσια περιοχή.

Πόσο δύσκολο ή εύκολο είναι σ’ ένα συγγραφέα να περάσει στην ψυχολογία ενός παιδιού μηνύματα που έχουν να κάνουν με την υπομονή και επιμονή;
Πολύ εύκολο, αν έχει συνηθίσει να ζει με παιδιά, όπως εγώ τόσα χρόνια, και να τα διδάσκει και να μοιράζεται μαζί τους τις καθημερινές αγωνίες και απογοητεύσεις τους.

Διαβάζοντας αυτό το παραμύθι ένα παιδί τι πιστεύετε ότι θα του κάνει περισσότερο εντύπωση; Ο λόγος, το παιχνίδι των λέξεων, της εικόνας ή των χρωμάτων;
Εξαρτάται από την παιδεία, που έχει πάρει. Αν, ας πούμε, ασχολείται με τη ζωγραφική, θα δει τα χρώματα σε πρώτο πλάνο. Αν ξέρει μουσική, θα την ακούσει στους ήχους που παράγουν οι λέξεις, αλλά και θα φανταστεί τους φυσικούς ήχους που περιγράφονται στην αφήγηση. Γι’ αυτό και φρόντισα να υπάρχουν ερεθίσματα στο κείμενο, ώστε να ξυπνήσουν οι αισθήσεις και να γίνει αφορμή κάθε παιδί να αφυπνισθεί αισθητικά και διανοητικά.

Το να δίνεις στον μικρό αναγνώστη εγκυκλοπαιδικές γνώσεις και πληροφορίες, είναι το άριστο. Ήταν στην αρχική σας σκέψη γράφοντας αυτό το παραμύθι ή σας δημιουργήθηκε κατά την εξέλιξή του;
Η κατάκτηση της γνώσης είναι συνυφασμένη με τον τρόπο που σκέπτομαι και δημιουργώ. Θέλω πολύ τα παιδιά να μαθαίνουν αλλά απλά και φυσικά και μέσα από βιωματική εμπειρία. Ένα έντονο θετικό συναίσθημα, που θα γεννηθεί στην ψυχή του μέσα από την αφήγηση του μύθου, αφήνει αυτόματα και το αποτύπωμα της γνώσης.

 «Η σχέση» σας με το παιδί ήταν και είναι σκοπός της ζωής σας. Είναι εύκολο στην εποχή μας να τη διατιμήσετε ακέραιη ως εκπαιδευτικός και ως συγγραφέας;
Είναι εύκολο, γιατί έτσι έχω αποφασίσει από την αρχή· ό,τι κάνω έχει απώτερο στόχο το παιδί άμεσα ή έμμεσα, γιατί είναι το μέλλον κι η ελπίδα μας. Είμαι πολύ σταθερή σε αυτό και το υπηρετώ με όλο μου το είναι με συνέπεια και επιμονή. Κάθε εποχή έχει τα καλά και τα κακά της. Εμείς αποφασίζουμε τι θα επιλέξουμε, ποιο δρόμο θα πάρουμε.

Πείτε μας ένα λόγο που θα λέγατε σ’ ένα παιδί για να διαβάσει το «Γλαύκος και Ίρις»;
Θα του έλεγα απλώς: Εκεί έξω υπάρχει ο κόσμος και σε περιμένει. Δώσε του μια ευκαιρία να σου πει «καλημέρα» κι εσύ να του χαμογελάσεις.

Aylogyros by Καλλιόπη Γραμμένου