Τετάρτη 28 Σεπτεμβρίου 2016

Η Δέσποινα Ντάση απαντά, στο «κουτσομπολιό»… της αυλής!!!


Έχοντας στη σκέψη της τα παιδικά της χρόνια, στην αυλή…
κάτω από τις κλάρες της μουριάς, η Δέσποινα άφησε τον εαυτό της ελεύθερο και μας μίλησε για όλα εκείνα που πρεσβεύει η ψυχή ενός «δημιουργού» και φανερώνει η γραφή του…

Τι σας έχει λείψει από τα παιδικά σας χρόνια;
H αγαπημένη μου μουριά που πάνω στα κλαριά της είχα φτιάξει το καράβι μου, πόσα «ταξίδια»! Επίσης η ανεμελιά και τα καλοκαιρινά μεσημέρια μετά την θάλασσα που ξάπλωνα με τα αγαπημένα μου βιβλία και ο χρόνος έμοιαζε να διαρκεί περισσότερο…

Ο αγαπημένος ήρωας των παραμυθιών, ποιος ήταν;
Με συγκινούσε πολύ ο σκληρόκαρδος γίγαντας. Από τα πιο ωραία νομίζω παραμύθια.

Το κάθε ποίημά σας, «προδίδει» μικρά μυστικά του εαυτού σας;
Καθετί που δημιουργούμε φιλτράρεται μέσα από εμάς· σίγουρα περνάνε και κομμάτια μας.

Ποιο θεωρείτε ως Θείο δώρο στο χαρακτήρα σας;
Την αγάπη μου για αλλαγή και μάθηση. Δεν μπορώ την στασιμότητα, θέλω ανανέωση και εξέλιξη.

Ποιο είναι το βασικό σας ελάττωμα;
Η αναποφασιστικότητα μου… σε ασήμαντα διλλήματα!

Την μοίρα, την θεωρείται γραφιά της ζωής σας;
Πιστεύω ότι η ζωή μας φέρνει ανθρώπους, τόπους και καταστάσεις για να μπορούμε να επιλέγουμε.

Πως εκδηλώνεται την αγάπη σας;
Με λέξεις. Αγαπώ τις λέξεις και αγαπώ με λέξεις. Και με πράξεις.

Η αισιοδοξία, υπάρχει στο λεξικό της ζωής σας;
Μέσα στον ρεαλισμό μου, ακόμα και στις πτώσεις μου, παραμένω θετική και αισιόδοξη.

Με τι ασχολείστε αυτό τον καιρό;
Συγκεντρώνοντας το γραπτό υλικό μου από τρεις διαφορετικούς υπολογιστές. Διορθώνοντας, γράφοντας, σκίζοντας και ανάποδα.

Ποια είναι η αγαπημένη σας ελληνική ταινία ή ποια πιστεύεται ότι είναι συνοδοιπόρος στη ζωή σας;
Από τις πολύ αγαπημένες μου ελληνικές ταινίες είναι η ‘’Κάλπικη λίρα’’. Σαν ‘’ταινία συνοδοιπόρο’’ θα αναφέρω την ταινία ‘’Eat pray love’’. Για κάποιο λόγο τυχαίνει να την πετυχαίνω και να την βλέπω σε δύσκολες στιγμές μου, και καταφέρνει πάντα να με ηρεμεί και να με εξισορροπεί.

Ποιο είναι το αγαπημένο σας αντικείμενο, το «γούρι» σας;
Ένας σταυρός, δώρο της αγαπημένης μου γιαγιάς.

Ποια είναι η αγαπημένη σας ατάκα;
Τίποτα δεν μπορεί να σε ταράξει όταν η ψυχή σου έχει γαλήνη.

Πως φαντάζεστε το μέλλον των ΜΜΕ μέσα από την κρίση που βιώνουμε;
Γίνονται και θα ακολουθήσουν σίγουρα πολλές αλλαγές κυρίως στην τηλεόραση και στον τύπο. Όσον αφορά την ενημέρωση μέσω διαδικτύου και ραδιοφώνου πιστεύω ότι σε μεγάλο βαθμό δεν θα επηρεαστούν.

Η εξουσία πιστεύετε, φιμώνει τις τέχνες από φόβο ή από ανικανότητα να τις στηρίξει;
Τέχνη σημαίνει ελευθερία έκφρασης, σκέψη και δράση «έξω απ’ το κουτί» διαφοροποίηση· αυτά τα τρία στοιχεία και μόνο αντιτίθενται στην έννοια της εξουσίας. Δεν πιστεύω ότι η εξουσία μπορεί να φιμώσει την τέχνη· η τέχνη υπάρχει με ή χωρίς την στήριξη της εξουσίας.

Ποιος πιστεύετε ότι είναι ο λόγος που ο Έλληνας αφήνει την τύχη του στα χέρια των άλλων;
Η ευπιστία του, η υπομονή του, η φιλειρηνικότητά του και η επανάπαυσή του σε δύο φράσεις: «‘Έχει ο Θεός» και «Θα δείξει».

Αν σας όριζαν για λίγα λεπτά της ώρας «νομοθέτη», ποιο νόμο θα θέτατε σε εφαρμογή;
Μεγάλη συζήτηση γιατί δυστυχώς δεν θα ήταν μόνο ένας.

Αν μια κακιά μάγισσα σαν έκανε με το ραβδί της ζώο, τι θα θέλατε να είστε;
Είμαι ανάμεσα σε δύο, άλογο ή δελφίνι! Γελάω! Η αναποφασιστικότητα στα ασήμαντα θέματα που λέγαμε πιο πάνω!

Πιστεύετε στα όνειρα;
Ναι πιστεύω. Εκείνα που βλέπουμε με τα μάτια κλειστά κρύβουν συμβολισμούς και υποσυνείδητη πραγματικότητα μας. Εκείνα που κάνουμε με τα μάτια ανοιχτά έχουν μεγάλη δύναμη, μας κινητοποιούν και με υπομονή και επιμονή πραγματοποιούνται.

Αν σας ζητούσε ένα παιδί μια συμβουλή, τι θα του λέγατε;
Ό,τι και αν γίνεται, να συνεχίζεις.


Η Δέσποινα Ντάση γεννήθηκε στην Αθήνα το 1983. Ποιήματά της δημοσιεύονται σε λογοτεχνικά περιοδικά και ιστοσελίδες.
Το βιβλίο της «Όλα τα Μη του κόσμου», είναι η πρώτη της ποιητική συλλογή και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κέδρος.


(Για τον ΑΥΛΟΓΥΡΟ και τον Παύλο Ανδριά)