Ένας καλλιεργημένος
άνθρωπος του λόγου, ένας άνθρωπος...
που κάθε του λέξη, γραπτή ή προφορική, σε πλημμυρίζει
συναισθήματα και άφθονες εικόνες έκφρασης, αφουγκράστηκε το βάσανο των παιδιών
και το έκανε «οδηγό» πλεύσης για γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς…
Ο
Άρης, ο μικρός αρκούδος, έρχεται να μας θυμίσει το «παράπονο» των παιδιών για
το διάβασμα. Τι ήταν αυτό που σας οδήγησε να γράψετε αυτό το βιβλίο;
Το βιβλίο ήταν αποτέλεσμα μιας σειράς
ερωτήσεων των γονιών, κυρίως των μικρών τάξεων του δημοτικού, σχετικά με το τι
μπορούν να κάνουν για να βοηθήσουν τα παιδιά τους να διαβάζουν γρήγορα, σωστά
και αποδοτικά. Πολλές φορές αρκετοί από τις ομάδες γονέων παραπονιούνταν ότι
ενώ τα παιδιά τους ξεκινούσαν το διάβασμα του σχολείου νωρίς το μεσημέρι, το
τελείωναν αργά το απόγευμα. Από την άλλη άκουγα «εκμυστηρεύσεις» των μικρών
μαθητών, που μιλούσαν για πολλές ώρες διαβάσματος στο σπίτι. Όλα τα παραπάνω με
οδήγησαν στη σκέψη ενός βιβλίου που θα δίνει κατευθύνσεις σε γονείς,
εκπαιδευτικούς και μαθητές για σωστή οργάνωση της μελέτης στο σπίτι.
Πραγματικά
μέσα σ’ αυτό το βιβλίο διαπραγματεύεστε ένα δύσκολο θέμα, αυτό του διαβάσματος
στο σπίτι. Ως εκπαιδευτικός και ως συγγραφέας, πως το έχετε δομημένο στη σκέψη
σας;
Είναι πραγματικά ένα δύσκολο θέμα. Ο «εκπαιδευτικός»
και ο «συγγραφέας» μέσα μου συγκλίνουν στο ίδιο ακριβώς σημείο: σε όσο πιο
μικρή ηλικία διδάξουμε στα παιδιά τεχνικές και μεθόδους να οργανώσουν αποτελεσματικά
τη μελέτη τους στο σπίτι, τόσο πιο θετική θα είναι η στάση τους απέναντι στο
σχολείο αλλά και… οι σχολικές τους επιδόσεις! Γι αυτό και ο ήρωας της ιστορίας,
ο Άρης, είναι ένα αρκουδάκι που μόλις έχει ξεκινήσει την πρώτη τάξη του
σχολείου! Το μήνυμα τελικά είναι θετικό: « Δεν υπάρχουν δύσκολες εργασίες και κακά
απογεύματα. Το διάβασμα στο σπίτι θέλει μέθοδο και τρόπο. Τότε υπάρχει χρόνος
και για παιχνίδι και για βόλτες και… για όλα!»
Πιστεύετε
ότι ο Έλληνας γονιός, είναι έτοιμος να διαχειριστεί την όποια αλλαγή σε ένα
«φρέσκο» εκπαιδευτικό σύστημα;
Δυστυχώς το ελληνικό εκπαιδευτικό
σύστημα αλλάζει με ταχύτητα φωτός, ιδίως στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Ο γονιός,
όσο καλή διάθεση κι αν έχει, είναι δύσκολο να παρακολουθεί τις συνεχείς αλλαγές.
Από αυτή τη δύσκολη κατάσταση θα μπορούσαν να τον βγάλουν, ως ένα βαθμό, οι συχνές ενημερώσεις από δασκάλους και
καθηγητές. Οι εκπαιδευτικοί χρειάζεται να πληροφορούν τους γονείς για τις νέες
μεθόδους εργασίας στην τάξη, τις νεοαφιχθείσες παιδαγωγικές πρακτικές αλλά και
τον τρόπο που δουλεύονται τα καινούρια βιβλία. Νομίζω ότι ένας γονιός που
ενημερώνεται, διαχειρίζεται πιο εύκολα τις αλλαγές του εκπαιδευτικού συστήματος
και δεν εμμένει σε παραδοσιακές αντιλήψεις για τον ρόλο του σχολείου.
Τι
θα λέγατε σ’ έναν γονιό ώστε να τον προτρέψετε να διαβάσει αυτό το βιβλίο στο
παιδί του;
Θα τον πληροφορούσα ότι από την
ιστορία του Άρη, μπορεί να πάρει πολλά πράγματα και να τα χρησιμοποιήσει στην
καθημερινότητά του τόσο ο ίδιος όσο και το παιδί του. Η ανάγνωση του βιβλίου
είναι μια καλή ευκαιρία για συζήτηση και προβληματισμό σχετικά με το τι
σημαίνει «αποτελεσματικό διάβασμα» και «διαχείριση χρόνου». Με λόγο απλό και με
την υπέροχη εικονογράφηση του Νίκου του Γιαννόπουλου, γονιός και μαθητής θα
βρουν στο πρόσωπο του Άρη του αρκούδου, έναν σύμμαχο που θα τους προσφέρει
ιδέες για να κάνουν ευκολότερο το διάβασμα στο σπίτι.
Καλλιόπη Γραμμένου
Δημοσιογράφος – Συγγραφέας
Παιδαγωγός