Παρασκευή 21 Ιουνίου 2019

Κουβέντα στην «αυλή», με τη συγγραφέα Μάγδα Ιωαννίδου



Έχοντας την αισιοδοξία οδηγό στη ζωή της, η Μάγδα...
Ιωαννίδου, μιλάει για όλα εκείνα που αρκετοί αδυνατούν να εκφράσουν δημόσια και πραγματικά σε κερδίζει με το λόγο και τον τρόπο σκέψης της.

Τι σας έχει λείψει από τα παιδικά σας χρόνια;
Από τα παιδικά μου χρόνια μου έχει λείψει η ανεμελιά, η έλλειψη ευθυνών και οι γονείς μου, οι άνθρωποι αυτοί που σημάδεψαν με την καλοσύνη και την αξιοπρέπειά τους ολόκληρη τη ζωή μου.

Ο αγαπημένος ήρωας των παραμυθιών, ποιος ήταν;
Ο μικρός Σερίφης ήταν ο ήρωας μου, καθώς πάντα είχα ριζωμένο βαθιά μέσα μου το αίσθημα του δικαίου και της υπεράσπισης των αδύναμων ανθρώπων.

Ο κάθε ήρωας των βιβλίων σας, «προδίδει» μικρά μυστικά του εαυτού σας;
Φυσικά και ο κάθε ήρωας των βιβλίων μου προδίδει μικρά μυστικά του εαυτού μου, καθώς κάθε σκέψη, η δράση και διήγηση προκύπτει και φιλτράρεται μέσα από την δική μου ιδιοσυγκρασία και τα προσωπικά μου βιώματα.

Ποιο θεωρείτε ως Θείο δώρο στο χαρακτήρα σας;
Την υπομονή και την επιμονή μου. Χωρίς αυτά δεν θα είχα καταφέρει τίποτε και με αυτά τα όπλα μάχομαι ακόμη αδιάκοπα.

Ποιο είναι το βασικό σας ελάττωμα;
Ελαττώματα μου δυστυχώς είναι η αναζήτηση της τελειότητας και της αλήθειας και αυτά τα δύο με έχουν ταλαιπωρήσει και θα συνεχίσουν να με ταλαιπωρούν ελπίζοντας ότι σ αυτό το ταξίδι θα καταφέρω να νοηματοδοτήσω αυτές τις αδυναμίες μου ώστε να βελτιώσω τον εαυτό μου.

Την μοίρα, την θεωρείτε γραφιά της ζωής σας;
Τη μοίρα τη φτιάχνουμε μόνοι μας, οπότε δεν είναι αυτή γραφιάς της ζωής μας αλλά εμείς τη γράφουμε με τις επιλογές μας.

Πως εκδηλώνετε την αγάπη σας;
Την αγάπη μου την εκδηλώνω με το να βοηθάω τους συνανθρώπους μου ακόμη και με προσωπικό κόστος. Αυτό το υπερβατικό είδος αγάπης βιώνω από παιδί.

Η αισιοδοξία, υπάρχει στο λεξικό της ζωής σας;
Η αισιοδοξία είναι το Α και Ω στο λεξικό της ζωής μου. Χωρίς αυτήν ο δρόμος μου θα είχε πάρει πολύ διαφορετική ρότα.

Με τι ασχολείστε αυτό τον καιρό;
Αυτό τον καιρό όπως και αυτόν που προηγήθηκε ασχολούμαι αποκλειστικά με τη συγγραφή βιβλίων. Αυτό με γεμίζει περισσότερο από οτιδήποτε άλλο στη ζωή μου.

Ποια είναι η αγαπημένη σας ελληνική ταινία ή ποια πιστεύετε ότι είναι συνοδοιπόρος στη ζωή σας;
Η αγαπημένη μου ελληνική ταινία είναι το «Της κακομοίρας», γιατί δείχνει μια αληθινή πλευρά της Ελλάδας που χάθηκε και που μάταια προσπαθούμε να κρύψουμε σαν αμαρτία. Αλλά αυτή είναι η ψυχή της χώρας μας. Αν τη μελετήσετε θα βρείτε μια κρυμμένη αλήθεια που προκαλεί ακατάπαυστο γέλιο καθώς συνειδητοποιεί κανείς κομμάτια του εαυτού του και της κοινωνίας που μεγάλωσε σε αυτήν.

Ποιο είναι το αγαπημένος σας αντικείμενο, το «γούρι» σας;
Ένας σταυρός της γιαγιάς μου της μάνας του Ρήγα.

Ποια είναι η αγαπημένης σας ατάκα;
Ό, τι δεν μπορείς να αποφύγεις απόλαυσέ το.

Η εξουσία πιστεύετε, φιμώνει τις τέχνες από φόβο ή από ανικανότητα να τις στηρίξει;
Η Τέχνη σε οποιαδήποτε μορφή της κάνει αυστηρή κριτική στην εξουσία, οπότε πιστεύω ακράδαντα ότι όντως η εξουσία φιμώνει την Τέχνη από την ανικανότητά της να ανταπεξέλθει στην βασική της υποχρέωση, να υπηρετεί τον άνθρωπο.

Ποιος πιστεύετε ότι είναι ο λόγος που ο Έλληνας δυσκολεύεται να αγκαλιάσει το βιβλίο;
Ο λόγος είναι οι γονείς οι οποίοι δεν μαθαίνουν στα παιδιά τους να διαβάζουν αλλά προτιμούν να τους κάνουν ακριβά δώρα τεχνολογίας προκειμένω να είναι στη μόδα και για λόγους επίδειξης κι έτσι μεγαλώνει μια κοινωνία που δεν αγαπάει πλέον το βιβλίο καθώς δεν ανήκει πλέον στην καθημερινότητά τους. Επίσης τα πρότυπα που προβάλλονται από τα μέσα μαζικής επικοινωνίας και ενημέρωσης κάθε άλλο παρά πρότυπα μόρφωσης και παιδείας είναι, οπότε συνειρμικά νομίζω πως αντιλαμβάνεστε ότι το βιβλίο δεν ανήκει στις προτεραιότητες των νέων.

Αν σας όριζαν για λίγα λεπτά της ώρας «νομοθέτη», ποιο νόμο θα θέτατε σε εφαρμογή;
Δήμευση της περιουσίας αυτών που αποδεδειγμένα έχουν κλέψει ή καταχραστεί δημόσιο χρήμα, η οποία να είναι ανάλογη του ύψους της απάτης που διέπραξαν.

Αν μια κακιά μάγισσα σαν έκανε με το ραβδί της ζώο, τι θα θέλατε να είστε;
Θα ήθελα να ήμουν άλογο για την αίσθηση της ελευθερίας και της δυναμικότητας που μου δίνει.

Πιστεύετε στα όνειρα;
Πιστεύω ότι κάποια όνειρα είναι προφητικά. Όσο για τα όνειρα που κάνω εγώ για τη ζωή μου τα στηρίζω με μεγάλη πίστη.

Αν σας ζητούσε ένα παιδί μια συμβουλή, τι θα του λέγατε;
Θα του έλεγα πάρα πολλά με εφαλτήριο το να ακολουθήσει τα όνειρά του, τόσα πολλά που θα μπορούσα να γράψω καινούργιο βιβλίο.



Η Μάγδα Ιωαννίδου γεννήθηκε στο Κιλκίς. Σπούδασε νηπιαγωγός, αρχικά στην Παιδαγωγική Ακαδημία Αλεξανδρούπολης και αργότερα στην ίδια σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Εργάστηκε σε δημόσιο σχολείο για τριάντα πέντε έτη. Έχει ολοκληρώσει σπουδές Αρχαιολογίας-Ιστορίας και Ιατρικής-Βιολογίας στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.
Ο Αστερισμός του Ρήγα είναι το τέταρτο βιβλίο της. Έχει γράψει επίσης Το Τέλος του Κύκλου, Το Μαργαριτάρι του Βοσπόρου και Στο Δέκατο Τρίτο Φεγγάρι.

(Για τον ΑΥΛΟΓΥΡΟ και τον Παύλο Ανδριά)