Δευτέρα 18 Μαΐου 2015

«Εμείς και οι αρχαίοι χώροι θέασης και ακρόασης»

  

Το κείμενο που δόθηκε φέτος στους μαθητές προς εξέταση στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας ήταν του καθηγητή Κλασικής Αρχαιολογίας Β. Λαμπρινουδάκη από το συλλογικό τόμο που κυκλοφόρησε το πολιτιστικό σωματείο «Διάζωμα»...

το οποίο δραστηριοποιείται στον τομέα της ανάδειξης των αρχαίων θεάτρων και των μνημείων της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
  Σχετικό με τις δράσεις του «Διαζώματος» ήταν και το θέμα του δοκιμίου του κ. Λαμπρινουδάκη, αφού αναφερόταν στους λόγους που καθιστούν σημαντικά τα μνημεία της ελληνικής αρχαιότητας με στόχο να διατηρηθούν και να προστατευτούν από ενεργούς πολίτες, στα προβλήματα που πρέπει να ξεπεράσουμε αλλά κυρίως στις δραστηριότητες που μπορούμε να αναλάβουμε, ώστε να βοηθήσουμε στην καλλιέργεια της συνείδησης προστασίας και προβολής των μνημείων αυτών.
  Το θέμα της έκθεσης ήταν σύμφωνο με το πνεύμα του κειμένου και στο ύφος της ανάπτυξης θέματος που συνηθίζεται τα τελευταία χρόνια. Ζητούσε, δηλαδή, σε μια ομιλία σε ημερίδα να εκθέσουν οι μαθητές τους λόγους για τους οποίους το ευρύ κοινό πρέπει να προσεγγίσει και να γνωρίσει τους χώρους και τα μνημεία της πολιτιστικής μας παράδοσης (α’ ερώτημα) και τις συγκεκριμένες δραστηριότητες με τις οποίες οι πολίτες και ειδικότερα οι νέοι θα εξοικειωθούν με τα μνημεία αυτά.
  Θεωρώ πως το θέμα είναι επίκαιρο και αναμενόμενο, μιας και σήμερα γιορτάζεται παγκοσμίως η Ημέρα των Μουσείων, είναι γνωστό στους μαθητές και διδαγμένο, αφού στο σχολικό βιβλίο της γ’ λυκείου υπάρχει σχετικό δοκίμιο του Γ. Σεφέρη, δημοσιεύματα για την επιστροφή των ελγινείων μαρμάρων και για τη συμβολή του σχολείου στη γνωριμία των μαθητών με την εθνική μας κληρονομιά, κείμενα από τα οποία μπορούσε να πάρει ιδέες ο μαθητής. Φυσικά, όπως κάθε χρόνο, η ανάπτυξη ενός τόσο σημαντικού θέματος απαιτεί από τους μαθητές  γνώσεις, προβληματισμό και κριτική σκέψη, σωστή δομή του λόγου, πλούσιο λεξιλόγιο και συγκεκριμένα αίτια και προτάσεις στο περιεχόμενο της έκθεσης.
  Όσον αφορά την περίληψη και τις ασκήσεις, δεν παρουσίαζαν ιδιαίτερες δυσκολίες παρά μόνο ίσως στα συνώνυμα και τα αντώνυμα και τους λίγο ασαφείς τρόπους ανάπτυξης παραγράφου. Οι υπόλοιπες νομίζω πως είναι ερωτήματα που περίμεναν τα παιδιά και στα οποία είχαν δουλέψει εκτός από το Β1 ερώτημα που φέτος είχε τη μορφή Σωστό-Λάθος αλλά ήταν εύκολο.

Γιώργος Αγγελόπουλος, πρόεδρος του Συνδέσμου Φιλολόγων Πύργου-Ολυμπίας