Δευτέρα 11 Μαΐου 2015

Παίρνεις ταξί; Μάθε τι δικαιούσαι…


Οι ταξιτζήδες ή οι οδηγοί ταξί ή οι ταρίφες – όπως θέλεις πες τους – έχουν συνδέσει το όνομα τους συνήθως με κάτι αρνητικό. Όλοι έχουμε μία ιστορία να θυμηθούμε για το πώς ο ταξιτζής μας πήγε από λάθος δρόμο και...

μας χρέωσε περισσότερα από όσα έπρεπε, ή πώς είχε το ραδιόφωνο τέρμα ενώ το κεφάλι σου πήγαινε να σπάσει.
Μπορεί να έχεις ξεχάσει την βαλίτσα σου ή το κινητό σου στο ταξί και να τα έχασες για πάντα. Μπορεί να μην είχες ψιλά και ο οδηγός, αφού σε στραβοκοίταξε, να σε έβαλε να πας να χαλάσεις. Μπορεί ακόμη να σου την έχει πέσει ο ταρίφας, να έχει απλώσει τυχαία το χέρι του ενώ καθόσουν δίπλα του…
Από την άλλη, θα έχεις σίγουρα να θυμηθείς και ωραία σκηνικά. Ο ταξιτζής να σου διηγείται τις πιο απίθανες ιστορίες, να κάνει την διαδρομή πιο ενδιαφέρουσα και να σε κάνει να ξεχαστείς λίγο από την κατάθλιψη που περνάς ή να μην σου πάρει λεφτά όταν στο τέλος της διαδρομής συνειδητοποιείς ότι έχεις ξεχάσει το πορτοφόλι σου στην άλλη τσάντα.
Για να αποφύγεις, λοιπόν, τα αρνητικά και να έχεις μόνο ευχάριστες αναμνήσεις από τις διαδρομές σου με ταξί, το ΓΚΡΕΚΑ πήγε στο ΣΑΤΑ (Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής), μίλησε με τον γραμματέα Κωνσταντίνο Δήμο και μας έλυσε όλες τις απορίες για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις επιβάτη και οδηγού ταξί. Για να ξέρεις τι να απαντήσεις την επόμενη φορά που θα γκρινιάξει επειδή δεν έχεις σε ψιλά ακριβώς το αντίτιμο της ταρίφας.
Οι πιάτσες
Οι πιάτσες υπάρχουν σε καθορισμένα σημεία σε όλη την Αθήνα, τα οποία δεν είναι και πάρα πολλά. Ομόνοια, Πανεπιστήμιο, Ιπποκράτους, Σύνταγμα στην Όθωνος, Μοναστηράκι, Πατησίων και Αγίου Μελετίου. Οι νόμιμες πιάτσες ταξί έχουν σήμανση: μια πινακίδα που λέει «πιάτσα ταξί», όλες οι άλλες πιάτσες δεν είναι νόμιμες. Επειδή όμως δεν υπάρχει επαρκής χώρος σε αυτές τις πιάτσες, πολλοί ταξιτζήδες κάθονται και πιο πίσω ή σε άλλα σημεία. Οι πιάτσες έξω από θέατρα ή διάφορα άλλα πολιτιστικά κέντρα ή εκδηλώσεις, γήπεδα είναι αυτοσχέδιες. Ο πελάτης υποχρεούται να παίρνει ταξί από την πιάτσα μόνο αν αυτή είναι νόμιμη και αν αυτός βρίσκεται σε απόσταση μέχρι πενήντα μέτρων από την πιάτσα. Αν βρίσκεται πιο μακριά από πενήντα μέτρα, έχει το δικαίωμα να σταματήσει οποιοδήποτε διερχόμενο ταξί.
Ζημιές-Βρομιά
Όταν ο πελάτης λερώσει ή προκαλέσει οποιαδήποτε ζημιά στο ταξί υποχρεούται να αποκαταστήσει την ζημιά και να το πάει στο πλυντήριο, αυτό λέει ο νόμος. Αλλά και στην περίπτωση που το ταξί είναι λερωμένο και ο πελάτης λερωθεί, τότε και ο ταξιτζής υποχρεούται να αποκαταστήσει το λερωμένο ρούχο του.
Αποσκευές
Ο οδηγός του ταξί υποχρεούται να βγει από το ταξί, να ανοίξει το πορτ-μπαγκάζ και να φορτώσει ο ίδιος τις βαλίτσες. Και όταν φτάσει ο πελάτης στον προορισμό του πρέπει να τις βγάλει από το πορτ-μπαγκάζ και να τις αφήσει στο πεζοδρόμιο. Για μέχρι 10 κιλά δεν υπάρχει καμία έξτρα χρέωση. Για κάθε βαλίτσα άνω των δέκα κιλών η χρέωση είναι 0,40 ευρώ επιπλέον.
Ξεχασμένες βαλίτσες-αντικείμενα
Αν ξεχαστεί μία βαλίτσα ή κάποιο άλλο αντικείμενο στο πορτ-μπαγκάζ ή μέσα στο ταξί εκεί αρχίζουν τα δύσκολα γιατί δεν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο σημείο όπου μπορεί να πάει ο ταξιτζής και να το παραδώσει. Συνήθως ο οδηγός παραδίδει το ξεχασμένο αντικείμενο στο αστυνομικό τμήμα της περιοχής στην οποία άφησε τον πελάτη. Αλλά το τμήμα πολλές φορές δεν δέχεται το ξεχασμένο αντικείμενο και ο ταξιτζής δεν ξέρει τι να κάνει. Αν στο ξεχασμένο αντικείμενο αναγράφεται το τηλέφωνο του πελάτη το πιο πιθανό είναι να επικοινωνήσει για να το παραδώσει. Γι’ αυτό πάρε ΠΑΝΤΑ την απόδειξη, είναι υποχρεωτικό να εκδίδεται για κάθε διαδρομή και από τον αριθμό κυκλοφορίας μπορείς να βρεις το ταξί [και τον οδηγό] από το ΣΑΤΑ, για κάθε ενδεχόμενο.
Χρήματα-Ρέστα
Είναι καλό αν ο πελάτης έχει μεγάλο χαρτονόμισμα όπως 50 ή 100 ευρώ να το πει στον οδηγό μόλις επιβιβαστεί στο ταξί για να μην βρεθεί να ψάχνει να χαλάσει τελευταία στιγμή, ειδικά αν βρίσκεται σε κάποιο απομακρυσμένο σημείο. Ο οδηγός δεν μπορεί να κουβαλάει μεγάλα πολλά χαρτονομίσματα για ρέστα γιατί είναι επικίνδυνο. Ο νόμος λέει ότι ο οδηγός πρέπει να μπορεί να δίνει ρέστα σε κέρματα και μέχρι είκοσι ευρώ θα πρέπει να έχει να χαλάσει. Αν, ωστόσο, δεν έχει να δώσει ρέστα, θα πρέπει να σταματήσει το ταξίμετρο και να πάνε μαζί με τον πελάτη στο κοντινότερο σημείο όπου θα μπορούν να χαλάσουν το χρήματα. «Από εκεί και πέρα θα πρέπει να γίνεται μία συνεννόηση σε ανθρώπινο επίπεδο και από τις δύο πλευρές».
Επιλογή διαδρομής
Είναι υποχρέωση του οδηγού να ρωτήσει τον πελάτη από πού θέλει να πάει. Αν ο πελάτης δεν απαντήσει, ο οδηγός θα πρέπει να επιλέξει την συντομότερη διαδρομή. Να θυμάσαι όμως ότι το «πήγαινέ με από όπου εκτιμάς πιο γρήγορα» μπορεί να συνεπάγεται και μεγαλύτερο κόστος. Η πιο γρήγορη διαδρομή δεν είναι πάντα και η πιο κοντινή.
Ζώα-κατοικίδια
Τα ζώα θα πρέπει να συνοδεύονται από τα απαραίτητα έγγραφα, δηλαδή τα πιστοποιητικά υγείας. Ο σκύλος θα πρέπει να κάθεται στο δάπεδο του αυτοκινήτου και αν ο σκύλος λερώσει το αμάξι, ο πελάτης θα πρέπει να μεριμνήσει για τον καθαρισμό του.
Μουσική – Φασαρία
Ο οδηγός ταξί μπορεί να ακούει στη διαπασών ό,τι θέλει κλαρίνα, βίους αγίων, ειδήσεις. Όταν είναι μόνος του. Από τη στιγμή που μπεις στο ταξί και σε ενοχλεί, έχεις το δικαίωμα να του πεις «σας παρακαλώ, κλείστε το» [με καλό τρόπο].
Από την άλλη, και ο οδηγός δικαιούται να πει στον πελάτη να φέρεται κόσμια. Το ταξί θεωρείται δημόσιος χώρος, είναι όπως και το λεωφορείο. Ο οδηγός θα πρέπει να σέβεται τον πελάτη, να ντύνεται κόσμια, να είναι περιποιημένος και καθαρός.
Ο οδηγός έχει δικαίωμα να μην πάρει πελάτη που είναι βρόμικος [αν δουλεύεις σε συνεργείο και η φόρμα σου είναι γεμάτη γράσα π.χ.] και θεωρεί επικίνδυνο.
Διπλή κούρσα
Δεν υπάρχει διπλή κούρσα, είναι εντελώς παράνομο. Πληρώνεις ό,τι γράφει το ταξίμετρο και ό,τι λέει η απόδειξή ΜΙΑ φορά ανά διαδρομή. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να παίρνει ο πελάτης ταξί που έχει μέσα άλλον επιβάτη, ειδικά με τόσα ελεύθερα ταξί που κυκλοφορούν.
Χρεώσεις και έξτρα χρεώσεις
Η διαδρομή από και προς το αεροδρόμιο έχει επιπλέον χρέωση 3,84 ευρώ.
Από σταθμούς και λιμάνια η επιβάρυνση είναι 1,07 ευρώ.
Η κάθε αποσκευή άνω των δέκα κιλών χρεώνεται με 0,40 ευρώ επιπλέον.
Η ελάχιστη χρέωση είναι 3,14 [και γιατί όλοι παίρνουν 3,20;] Η απόδειξη βγαίνει από το ταξίμετρο υποχρεωτικά και πρέπει να την παίρνεις για διάφορους λόγους [δες έναν λίγο παραπάνω].
Πειραγμένο ταξίμετρο
Αν ο πελάτης έχει την υποψία ότι το ταξίμετρο μπορεί να είναι πειραγμένο, μπορεί να απευθυνθεί στην Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής και εφόσον έχει τα στοιχεία του ταξί [από την απόδειξή ή αν έχει προλάβει να σημειώσει τις πινακίδες] να κάνει έγγραφη καταγγελία.
Αν συμβεί οτιδήποτε στον πελάτη και βρεθεί δυσαρεστημένος με τον οδηγό ταξί μπορεί να κάνει έγγραφη καταγγελία στην Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής.
ΣΑΤΑ, Μάρνη 17, Αθήνα, 10433, info@satataxi.gr, 210-5239524, 210-5224749
Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής Θ. Δηληγιάννη 24-26, T.K.104 38, Aθήνα, 210 5284000.

Πηγή: grekamag.gr