Πέμπτη 31 Ιανουαρίου 2019

Κουβέντα στην «αυλή», με τον συγγραφέα Περικλή Μπέλλα



Ήταν ένας άριστος συνομιλητής όταν ήρθε στην αυλή μας...
όχι γιατί ήξερε τι εστί διάλογος, αλλά γιατί καθετί που έλεγε, αυτομάτως σε «ανάγκαζε» να το πας ακόμα παρακάτω, να ρωτήσεις και κάτι ακόμα…   

Τι σας έχει λείψει από τα παιδικά σας χρόνια;
Η αίσθηση πως αυτός ο κόσμος είναι, όπως έγραφε κάποτε και στη θυγατέρα του Άγγλου διοικητή της Ζακύνθου ο Διονύσιος Σολωμός, «όμορφος, ηθικός, αγγελικά πλασμένος».

Ο αγαπημένος ήρωας των παραμυθιών, ποιος ήταν;
Ο αξέχαστος πατέρας μου, σε μια ζωή παραμυθένια όπως την αντιλαμβανόμουν.

Ο κάθε ήρωας των βιβλίων σας, «προδίδει» μικρά μυστικά του εαυτού σας;
Μικρά και μεγάλα. Είναι σαν να βλέπω το είδωλο μου σε καθρέπτη, κάποιες φορές έτσι όπως είμαι, κάποιες άλλες έτσι όπως θα ήθελα και δεν θα ήθελα να είμαι.

Ποιο θεωρείτε ως Θείο δώρο στο χαρακτήρα σας;
«Νυνί δε μένει πίστις, ελπίς, αγάπη, τα τρία ταύτα· μείζων δε τούτων η αγάπη». Νοιώθω μέσα μου να ρέουν ποταμοί αγάπης για οτιδήποτε υπάρχει.

Ποιο είναι το βασικό σας ελάττωμα;
Το άγχος που νιώθω για να αφήσω την όποια σφραγίδα μου πριν φύγω για πάντα από τούτη τη ζωή.

Την μοίρα, την θεωρείτε γραφιά της ζωής σας;
Υποσυνείδητα ναι, θέλω όμως να πιστεύω ότι μπορώ να τη νικήσω.

Πως εκδηλώνετε την αγάπη σας;
Με έργα.

Η αισιοδοξία, υπάρχει στο λεξικό της ζωής σας;
Όχι απλά υπάρχει, αλλά χαρακτηρίζει όλη μου τη ζωή.

Με τι ασχολείστε αυτό τον καιρό;
Πέρα από την καθημερινή μου ενασχόληση με θέματα της επιστήμης του πολιτικού μηχανικού, γράφω την τέταρτη ιστορία μου που έχει να κάνει με τη διπλή ζωή του πάστορα Μπόνερ. Ουσιαστικά, πρόκειται για τον Hans B. Schmidt, τον ιερέα της ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας που δολοφόνησε την ερωμένη του Anna Aumuller στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, σε ένα έγκλημα που είχε συνταράξει τότε την Αμερική. Η αστυνομία προσπάθησε να συνδέσει τη δράση του και με άλλους δυο φόνους, αλλά οι κατηγορίες παραμένουν εσαεί έωλες. Πιθανότατα, επρόκειτο για κάποιον κατά συρροή δολοφόνο, που αν δεν θανατωνόταν στην ηλεκτρική καρέκλα σε νεαρή ηλικία, θα συνέχιζε να δολοφονεί αθώα θύματα.       

Ποια είναι η αγαπημένη σας ελληνική ταινία ή ποια πιστεύετε ότι είναι συνοδοιπόρος στη ζωή σας;
Η ελληνική κωμική ταινία «της κακομοίρας» του 1963, σε σενάριο και σκηνοθεσία του Ντίνου Κατσουρίδη. Λατρεύω να βλέπω ξανά και ξανά τον Κώστα Χατζηχρήστο ως «μπακαλογατί», να με κάνει να ξεκαρδίζομαι στα γέλια με τις μοναδικές ατάκες του. Μακάρι να ήταν η καθημερινότητα μου όπως ήταν εκείνη του αείμνηστου «Ζήκου».

Ποιο είναι το αγαπημένο σας αντικείμενο, το «γούρι» σας;
Δεν έχω κάποιο, δεν πιστεύω σε «γούρια».

Ποια είναι η αγαπημένη σας ατάκα;
«Κάλλιο τρελός με όλους, παρά συνετός και μόνος». Και δεν είναι δική μου, είναι του Αριστοτέλη.

Η εξουσία πιστεύετε, φιμώνει τις τέχνες από φόβο ή από ανικανότητα να τις στηρίξει;
Και τα δυο.

Ποιος πιστεύετε ότι είναι ο λόγος που ο Έλληνας δυσκολεύεται να αγκαλιάσει το βιβλίο;
Έχει να κάνει με τη γενικότερη κατηφόρα του, με τη φυσιολογική φθορά που έχει υποστεί συναρτήσει χρόνου. Έχει κατέλθει πνευματικά, και χρειάζεται ένα ισχυρό σοκ να τον ξυπνήσει από τη χειμερία νάρκη του.

Αν σας όριζαν για λίγα λεπτά της ώρας «νομοθέτη», ποιο νόμο θα θέτατε σε εφαρμογή;
Τη «Σεισάχθεια». Θα γλίτωνα κι εγώ από τα χρέη μου.

Αν μια κακιά μάγισσα σαν έκανε με το ραβδί της ζώο, τι θα θέλατε να είστε;
Άνθρωπος και πάλι, ως «έλλογο» ζώο. Αν ήταν όμως καλή, επειδή νοιώθω λιοντάρι, θα ήθελα να με έκανε αετό.

Πιστεύετε στα όνειρα;
Θα απαντήσω με τα λόγια του πλέον αγαπημένου μου Edgar Allan Poe: «Όλα όσα βλέπουμε ή ότι φαινόμαστε, όνειρο είναι μέσα σε όνειρο…» (all that we see or seem is but a dream within a dream).   

Αν σας ζητούσε ένα παιδί μια συμβουλή, τι θα του λέγατε;
Να παραμείνει παιδί.



Ο Περικλής Μπέλλας είναι απόφοιτος του μεταπτυχιακού τμήματος της σχολής πολιτικών μηχανικών του πανεπιστημίου City του Λονδίνου, της σχολής πολιτικών μηχανικών του πανεπιστημίου Queen Mary του πανεπιστημίου του Λονδίνου, όπως επίσης και της σχολής τοπογράφων-αγρονόμων μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.
Έχει μεταφράσει πλήθος τεχνικών συγγραμμάτων και βιβλίων, κυρίως στην αγγλική και τη γαλλική γλώσσα.
Το «Θεώρημα του Καρλή» αποτελεί το πρώτο του αστυνομικό μυθιστόρημα.
Ζει και εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας στην Αθήνα, είναι παντρεμένος, και έχει δύο παιδιά. 

(Για τον ΑΥΛΟΓΥΡΟ και τον Παύλο Ανδριά)