Δευτέρα 14 Ιανουαρίου 2019

Κουβέντα στην «αυλή», με το συγγραφέα Γιάννη Πετρόπουλο



Όταν έχεις για οδηγό σου «Τα νυχτέρια με τους...
παππούδες  και οι ατελείωτες συζητήσεις για τον "κόσμο τον μικρό τον μέγα"», το μέλλον σου θα είναι γεμάτο με εικόνες και δημιουργίες γεμάτες ανθρωπιά και αισθήματα. Ένας τέτοιος δημιουργός είναι ο Γιάννης Πετρόπουλος. Ακούστε τον…

Τι σας έχει λείψει από τα παιδικά σας χρόνια.
Τα νυχτέρια με τους παππούδες  και οι ατελείωτες συζητήσεις για τον "κόσμο τον μικρό τον μέγα". Και βέβαια το παιχνίδι.

Ο Αγαπημένος ήρωας των παραμυθιών.
Ποτέ δε μου άρεσαν τα παραμύθια , γι' αυτό και δεν υπάρχει κάποιος παραμυθένιος ήρωας ή ηρωίδα. Προτιμούσα τις αφηγήσεις των μεγάλων με εργαλείο τον "μαγικό ρεαλισμό". Όταν μεγαλώνοντας γνώρισα τον Μάρκες , στην κυριολεξία μαγεύτηκα.

Ο κάθε ήρωας των βιβλίων σας , "προδίδει" μικρά μυστικά του εαυτού σας;
Είτε μιλώ για ένα πλατάνι, για έναν ήρωα ή ηρωίδα, για το φύσημα του αέρα ή για έναν βράχο, είμαι πάνω τους χαλκομανία.

Ποιο θεωρείται ως θείο δώρο στο χαρακτήρα σας;
Το ποτήρι πάντα μισογεμάτο.

Ποιο το βασικό σας ελάττωμα.
Είμαι ευέξαπτος και δεν αφήνω τον εαυτό μου να κάνει δεύτερη σκέψη. Το παλεύω να διορθωθώ αλλά ακόμα .....ανεπιτυχώς.

Τη μοίρα τη θεωρείται γραφιά της ζωής σας;
Οι παππούδες και οι θείοι που έλεγαν ωραίες ιστορίες και με άφηναν να τις ακούω όσο τολμηρές κι αν ήταν. Αυτοί με έκαναν γραφιά , τα βιβλία και βέβαια ο βίος μου.

Πώς εκδηλώνεται την αγάπη σας
Ότι αγαπώ το υπερασπίζομαι με λόγια και πράξεις.

Η αισιοδοξία υπάρχει στο λεξικό της ζωής σας;
Είπαμε, το ποτήρι πάντα μισογεμάτο. Η λέξη "μισοάδειο" δε μου αρέσει.

Με τι ασχολείστε αυτόν τον καιρό;
Είμαι διευθυντής στο 6ο Σχολείο Γιαννιτσών, οπότε ασχολούμαι με τους μαθητές , τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς του σχολείου και παράλληλα προετοιμάζομαι με τις παρουσιάσεις του βιβλίου μου. Διαβάζω και το μυθιστόρημα "Πατρίδα" του Φερνάντο Αραμπούρου.

Ποια είναι η αγαπημένη σας ταινία;
Η "Ευδοκία" του Αλέξη Δαμιανού. Μπήκε μέσα μου μου όπως το τρένο στο τούνελ.

Ποιο είναι το αγαπημένο σας αντικείμενο , το "γούρι" σας.
Κατά έναν παράξενο τρόπο, αν και δεν μου αρέσει η λέξη αντικείμενο, το "γούρι" μου είναι "Το Μονόγραμμα" του Οδυσσέα Ελύτη.

Ποια είναι η αγαπημένη σας ατάκα;
“Η ζωή είναι μικρή, έλα αγάπη μου και φύγε το πρωί"

Η εξουσία πιστεύετε, φιμώνει τις τέχνες από φόβο ή από ανικανότητα να τις στηρίξει;
Η τέχνη είναι καταδικασμένη να έρχεται πάντα σε σύγκρουση με την εξουσία. Οπότε είτε την καταλαβαίνει είτε την φοβάται, αυτή είναι η μοίρα της.

Ποιος πιστεύετε ότι είναι ο λόγος που ο Έλληνας δυσκολεύεται να αγκαλιάσει το βιβλίο.
Δεν συγκινήθηκαν πολλοί άνθρωποι από το βιβλίο στην εφηβική ηλικία κι αυτό είναι ένα εμπόδιο να συγκινηθούν μεγαλώνοντας.

Αν σας όριζαν για λίγα λεπτά της ώρας "νομοθέτη" ποιο νόμο θα θέτατε σε εφαρμογή.
Θα ήταν όλοι οι πολίτες υποχρεωμένοι να παρουσιάζουν στις γειτονιές τους  ένα  βιβλίο το χρόνο. Εννοείται πως θα τα είχαν διαβάσει πρώτα.

Αν μια κακιά μάγισσα σας έκανε με το ραβδί της ζώο, τι θα θέλατε να είστε;
Ένα ατίθασο άλογο.

Πιστεύετε στα όνειρα;
Τα "θέλω"  της ημέρας γίνονται με κάποιον τρόπο τροχιοδεικτικά τη νύχτα. Καλό είναι. Καμιά φορά κάνουν και μεγάλο θόρυβο.

Αν σας ζητούσε ένα παιδί μια συμβουλή , τι θα του λέγατε;
Δεν μου αρέσει να δίνω ούτε και να δέχομαι συμβουλές. Αλλά αν ήταν να έδινα κάποια σε ένα παιδί θα του έλεγα "πάλεψε γι' αυτά που αγαπάς".



Ο Γιάννης Πετρόπουλος γεννήθηκε στην Θηριόπετρα Αριδαίας. Ζει στα Γιαννιτσά Πέλλας, και είναι εκπαιδευτικός.
Πρωτοεμφανίστηκε στα γράμματα μ’ ένα διήγημά του στον τόμο «Είκοσι και μία Ιστορίες» (1996) στο οποίο μετείχαν πρωτοεμφανιζόμενοι συγγραφείς στον διαγωνισμό του περιοδικού ELLE. Εκδόσεις Καστανιώτη.
Ακολούθησαν τα μυθιστορήματα :
«Η Μυρωδιά της Μπαρούτης» εκδόσεις Φυτράκη (2001), Έπαινος από τη Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά (1999).
«Το Ιδεόγραμμα του Έρωτα» (2002) πάλι από τις εκδόσεις Φυτράκη.
«Ο Αντρέας , Ο Αριστείδης, η Αθηνά και ο Κυριάκος» (2006) από τις Εκδόσεις Γαβριηλίδης.
«Boheme» (2009) πάλι από τις εκδόσεις Γαβριηλίδης
«Ζήτημα Τιμής» (2013) από τις εκδόσεις Λιβάνη.
Έχει μεταπτυχιακό στη «Δημιουργική Γραφή» και σήμερα είναι διευθυντής στο 6ο Δημοτικό Σχολείο Γιαννιτσών.

(Για τον ΑΥΛΟΓΥΡΟ & τον Παύλο Ανδριά)