Τετάρτη 30 Αυγούστου 2017

9 μεθυσμένες αλήθειες που μας έμαθε ο Μπουκόφσκι…

Από τους Γιώργο Ρομπόλα και Κώστα Χρήστου


Ο Τσαρλς Μπουκόφσκι ήταν ο παππούς που πάντα...
ονειρευόμασταν να έχουμε -και σήμερα θα γινόταν 97 χρονών, αν ζούσε. Ο άνθρωπος που θα μας μιλούσε για την ζωή έξω από τα δόντια. Που δεν θα μας χαϊδευε τ' αυτιά, ούτε θα αράδιαζε ένα κάρο ψέματα για να μην μας τρομοκρατήσει. Ήταν ο τύπος που μόλις θα μας έβλεπε φοβισμένους,  θα έπινε μία καλή γουλιά από το μπουκάλι της μπίρας, θα άναβε ένα τσιγάρο και θα μας έλεγε «καλύτερα να σφίξεις καλά το στομάχι γιατί η ζωή χτυπάει σαν μποξέρ». Και μετά θα έπεφτε για ύπνο στην αγκαλιά μιας πιτσιρίκας. Ή θα την έσπρωχνε παραπέρα.
Αυτός ήταν ο Τσαρλς Μπουκόφσκι. Ένας ιδιότροπος φιλόσοφος της ζωής, που την έζησε με τον δικό του μαγικό τρόπο και που μας έμαθε μέσα από σταράτες ιστορίες να αγαπήσουμε το κείμενο σαν οντότητα. Μέσα από κείμενα και διηγήματα, εκτός από ιστορίες, μοιράστηκε και μεγάλες αλήθειες. Αλήθειες τις οποίες τις έχουμε σήμερα σαν οδηγό και μας συντροφεύουν στην μοναξιά. Κάτι που εκείνος δεν φοβήθηκε ποτέ του.
1. «Δεν είχα ποτέ φίλους στο σχολείο. Δεν ήθελα κιόλας. Ένιωθα καλύτερα μόνος μου. Καθόμουν σε ένα παγκάκι βλέποντας τους άλλους να παίζουν και μου φαινόντουσαν ηλίθιοι».
Κάποιες φορές το να είσαι ασυνήθιστος δεν σημαίνει απαραίτητα πως είσαι και λάθος. Ο Μπουκόφσκι έβλεπε πάντα τον κόσμο με την δική του ξεχωριστή ματιά.
2. «Μπαχ, γιατί να μην είσαι εσύ ο πατέρας μου;» - Bach, Come Back / από τη συλλογή ακυκλοφόρητων ποιημάτων Bone Palace Ballet (1997).
Η κλασική μουσική δεν είναι φλωριά, ούτε αυτοταπείνωση. Πλούτος και μεγαλείο είναι.
3. «Αν έχεις την ικανότητα να αγαπάς, αγάπησε πρώτα τον εαυτό σου».
Ο Μπουκόφσκι το έχει δηλώσει πάνω από μία φορά στα βιβλία του: Δεν είναι τα πάντα η αγάπη. Αν ωστόσο την κατέχεις, ο πρώτος άνθρωπος που καλείσαι να αγαπήσεις με στόχο να τον προστατέψεις, είναι ο ίδιος σου ο εαυτός.
4. «Τους ανθρώπους τους μισείς;»
«Δεν τους μισώ...απλά νιώθω καλύτερα όταν δεν βρίσκονται τριγύρω»  - Χόλυγουντ (1987) / εκδ. Μεταίχμιο.
Καμιά φορά, πιο καλή μοναξιά.
5. «Η συμβουλή μου στους νέους γραφιάδες; Πιείτε, γαμήστε και καπνίστε όσα πιο πολλά τσιγάρα μπορείτε».
Ο αντισυμβατικός κύριος Τσαρλς. Μία δήλωση που αποκαλύπτει όλο το «είναι» της ύπαρξής του στον πλανήτη. Και μας αρέσει.
6.«Η φιλοδοξία μου μένει ανάπηρη εξαιτίας της τεμπελιάς μου» - Ο Άνθρωπος για όλες τις δουλειές (1975) / εκδ. Οδυσσέας.
Εδώ μόνο αλήθειες (για όλους μας).
7. «Βασικά αυτοί είναι οι λόγοι που ξεκίνησα να γράφω:  για να σώσω το τομάρι μου, για να σώσω το τομάρι μου από την τρελή αυτή κοινωνία, από τους δρόμους, από τον ίδιο μου τον εαυτό».
Αν ανακαλύψεις τον λόγο που ξεκίνησες να κάνεις αυτό που αγαπάς, έχεις κατακτήσει τη ζωή.
8. «Την άλλη μέρα το πρωί, ήταν πρωί και εγώ ήμουν ακόμα ζωντανός» - Ταχυδρομείο (1971) /  εκδ. Οδυσσέας.
Όταν ξημερώνει και ευχαριστείς το σύμπαν που δεν έπαθες αναρρόφηση.
9. «Μην σηκωθείς ποτέ από το κρεβάτι πριν πάει μεσημέρι».

Η ζωή έξω από τους κανόνες. Η δημιουργική της πλευρά τουλάχιστον. Άλλωστε με το 9-5 κανείς δεν έκανε καριέρα… (ratpack.gr)