Παρασκευή 22 Απριλίου 2016

O Πάνος Τουρλής απαντά, στο «κουτσομπολιό»… της αυλής!!!


Απόγευμα Δευτέρας αποφασίσαμε να συναντηθούμε με τον Πάνο και...
μαζί να συζητήσουμε περί βιβλίου, μπαίνοντας όπως το πήγε η κουβέντα και σε ξένα χωράφια, γόνιμα βέβαια για σοφά λόγια εκ μέρους του…
Έτσι, κάποια στιγμή που είχαμε μπει στο κεφάλαιο κοινωνία και ΜΜΕ, ο Πάνος είπε: «Ο κόσμος τρία πράγματα θα ανοίγει πλέον ταυτόχρονα: την τηλεόραση, το ψυγείο και το στόμα…», για να ακολουθήσει στη συνέχεια μια καταιγίδα πνευματικών αναζητήσεων και μαρτυριών…

Τι σας έχει λείψει από τα παιδικά σας χρόνια;
Η ανεμελιά, το μητρικό φιλί που με ωθούσε να πάω σχολείο, γενικώς ό,τι έμεινε μισοξεχασμένο στο συρτάρι της προεφηβείας όταν ξεκίνησε η μετακόμιση της ενηλικίωσης.

Ο αγαπημένος ήρωας των παραμυθιών, ποιος ήταν;
Αν και δεν είναι παραμύθι, αγαπημένος μου ήρωας ήταν ο Γιώργος Θαλάσσης από το περιοδικό Μικρός Ήρως. Γνώρισα το υπέροχο κείμενο και τα ξεχασμένα σήμερα μηνύματά του χάρη στην επανέκδοση του 1985. Αλληλεγγύη, φιλία, αγνός έρωτας, ηριωσμοί, μάχες, υπέροχα συστατικά για μια σωστή διαπαιδαγώγηση και η πιο κατάλληλη επαφή με τον γραπτό λόγο.

Ποιο θεωρείτε ως Θείο δώρο στο χαρακτήρα σας;
Αυτό από το οποίο θέλουν να κοινωνήσουν οι φίλοι μου και η οικογένειά μου, άλλοι το χιούμορ μου, άλλοι την ειλικρίνειά μου, άλλοι τον αλτρουισμό μου, άλλοι το ενδιαφέρον μου γι’ αυτούς.

Ποιο είναι το βασικό σας ελάττωμα;
Ξεροκέφαλος και λάτρης της αυτοψίας. Αν μου πεις ότι θα καώ αν βάλω το δάχτυλο στην πρίζα θα το βάλω για να το διαπιστώσω εγώ, όχι επειδή δε σε πιστεύω ή δε σε εμπιστεύομαι. Επίσης τηρώ απαρέγκλιτα πρόγραμμα στη ζωή μου και αποσυντονίζομαι όταν αυτό ανατρέπεται. Που ανατρέπεται συνέχεια!

Την μοίρα, την θεωρείται γραφιά της ζωής σας;
Ναι και το καλό που της θέλω να μην το μουτζουρώνει το γραπτό της ζωής μου. Κι αν της είναι εύκολο να μη βιαστεί να στερηθεί από έμπνευση.

Πως εκδηλώνεται την αγάπη σας;
Όπως νιώσω εκείνη τη στιγμή. Συνήθως παρορμητικά αρκεί να εμπνέομαι και κυρίως να θέλω να εκδηλωθώ.

Η αισιοδοξία, υπάρχει στο λεξικό της ζωής σας;
Είναι στο εξώφυλλο. Ακόμη κι αν είναι μαύρες οι σελίδες, θα γυρίσω να πω τι ωραία απόχρωση του μαύρου!!!!!

Με τι ασχολείστε αυτό τον καιρό;
Ας πω καλύτερα με τι ΔΕΝ ασχολούμαι για να μη βαρεθούν κι οι αναγνώστες μας! Αστειεύομαι, διαβάζω, διαβάζω, διαβάζω!!!!!

Ποια είναι η αγαπημένη σας ελληνική ταινία ή ποια πιστεύεται ότι είναι συνοδοιπόρος στη ζωή σας;
Αγαπημένες όλες οι κλασικές ελληνικές ταινίες των δεκεατιών 1950-1960, που εκπροσωπούν επάξια την εποχή, τους χαρακτήρες, τα ήθη και τις νοοτροπίες. Συνοδοιπόρος στη ζωή μου είναι περισσότερο οι διαχρονικές τους ατάκες τις οποίες προσαρμόζω σχεδόν πάντοτε στα λεγόμενά μου ή τις χρησιμοποιώ για να αντιμετωπίσω τις δύσκολες καταστάσεις.

Ποιο είναι το αγαπημένο σας αντικείμενο, το «γούρι» σας;
Η φωτογραφία του ανθρώπου που αγαπώ.

Ποια είναι η αγαπημένη σας ατάκα;
«Τούλα, τρέχα!» Πάντα μου αρέσει να διακωμωδώ τις καθημερινές καταστάσεις της ζωής μας και τις μετατρέπω σε διάλογο μεταξύ δύο ηλικιωμένων γυναικών, των οποίων οι συζητήσεις πάντα ξεκινάνε έτσι!

Πως φαντάζεστε το μέλλον των ΜΜΕ μέσα από την κρίση που βιώνουμε;
Θα αυξηθεί η δύναμή τους και ο έλεγχός τους. Δεν ξέρω αν η πολιτική των ειδήσεων και των εκπομπών που προβάλλονται είναι κατευθυντήρια, όμως πιστεύω ότι η μόδα της εποχής μας, η ταχύτητα και η γρηγοράδα, όχι η εμβάθυνση, θα στοιχειώσουν μόνιμα τις επιλογές των άρθρων, των σειρών, των ειδήσεων, χωρίς καμία αχτίδα σκέψης και προβληματισμού. Ο κόσμος τρία πράγματα θα ανοίγει πλέον ταυτόχρονα: την τηλεόραση, το ψυγείο και το στόμα.

Η εξουσία πιστεύετε, φιμώνει τις τέχνες από φόβο ή από ανικανότητα να τις στηρίξει;
Ανάλογα την εξουσία. Υπήρξαν κατά καιρούς άνθρωποι που υποστήριξαν σωστά τις τέχνες και άντλησαν δύναμη και ικανότητες από αυτές. Υπήρξαν όμως και άνθρωποι εντελώς άσχετοι με το αντικείμενο που κατέφυγαν σε βεβιασμένες λύσεις από φόβο και ανικανότητα, κάτι που τους γύρισε αυτεπίστροφα στο κεφάλι. 

Ποιος πιστεύετε ότι είναι ο λόγος που ο Έλληνας αφήνει την τύχη του στα χέρια των άλλων;
Δεν υπάρχει η κριτική σκέψη. Η εποχή μας λατρεύει την ταχύτητα. Γρήγορες σχέσεις, γρήγορη διασκέδαση, ακόμη και γρήγορη ομιλία (emoticons). Σταματήσαμε να σκεφτόμαστε, να προτείνουμε, να εκφράζουμε απόψεις και αντιρρήσεις, βιαζόμαστε και αποδυόμεθα σε ανισομερή αγώνα κατάκτησης. Τι θες να κατακτήσεις; Μια θέση πιο μπροστά; Ποιος ξέρει....

Αν σας όριζαν για λίγα λεπτά της ώρας «νομοθέτη», ποιο νόμο θα θέτατε σε εφαρμογή;
Διαβάστε συστηματικά για μία ώρα την ημέρα και καταγράψτε τις απόψεις και τις σκέψεις σας!

Αν μια κακιά μάγισσα σας έκανε με το ραβδί της ζώο, τι θα θέλατε να είστε;
Κάτι χρήσιμο, χαδιάρικο και ταυτόχρονα αύταρκες. Κι άστην να ψάχνει την εγκυκλοπαίδεια!

Πιστεύετε στα όνειρα;
Στα όνειρα που κανω για τη ζωή μου ναι. Στα όνειρα που μου έρχονται όποτε θέλουν όχι και τόσο.

Αν σας ζητούσε ένα παιδί μια συμβουλή, τι θα του λέγατε;
Να περνάει ποιοτικό χρόνο με τους γονείς του, κλείνοντάς τους την τηλεόραση και το κινητό.



Είμαι βιβλιοθηκονόμος και φανατικός αναγνώστης βιβλίων ελληνικής και ξένης λογοτεχνίας. Πρόσφατα συμπλήρωσα 1000 κριτικές βιβλίων, κάτι που ανακάλυψα τυχαία γιατί μου αρέσει να ταξιδεύω με κάθε νέο βιβλίο και όχι να μετράω τα βιβλία που διαβάζω. Συνεργάζομαι με όλους σχεδόν τους ελληνικούς εκδοτικούς οίκους που μου συστήνουν τα βιβλία τους και τους ευχαριστώ για την εμπιστοσύνη. Μέσα από το επάγγελμά μου λατρεύω να ανακαλύπτω ξεχασμένους θησαυρούς της ελληνικής λογοτεχνίας και Ιστορίας και να εξυπηρετώ τον κόσμο που ερευνά και αναζητά το παρελθόν και το παρόν μας.


(Για τον ΑΥΛΟΓΥΡΟ και τον Παύλο Ανδριά)