Συμμετοχή
του προέδρου και του αντιπροέδρου...
του Συνδέσμου Φιλολόγων Πύργου-Ολυμπίας…
Με αφορμή την αιφνίδια αλλαγή στη διδασκαλία
των Αρχαίων Ελληνικών στο Γυμνάσιο το τελευταίο διάστημα, η Πανελλήνια Ένωση
Φιλολόγων οργάνωσε την Παρασκευή 16 Σεπτεμβρίου στην Αθήνα (Αίθουσα Λόγου,
Αρσάκειο Μέγαρο) εκδήλωση προβληματισμού και διαλόγου με αρμόδιους φορείς και
εκπαιδευτικούς για την προώθηση και ενίσχυση των ανθρωπιστικών σπουδών στη χώρα
μας.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΠΕΦ και την
εναρκτήρια ομιλία του προέδρου της, Αναστάσιου Στέφου, «τα αλλεπάλληλα πλήγματα
που δέχτηκαν οι ανθρωπιστικές σπουδές τα τελευταία χρόνια-με αποκορύφωμα την
πρόσφατη δια νόμου περικοπή των ωρών διδασκαλίας της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας
στο Γυμνάσιο-δεν μας επιτρέπουν να μένουμε αδρανείς. Έχουν περικοπεί ώρες από
την Ιστορία και τα Νέα Ελληνικά, ο «Επιτάφιος» του Θουκυδίδη πλέον δε
διδάσκεται στην Γ’ Λυκείου, τα Ελληνικά διδάσκονται λιγότερες ώρες από τις
ξένες γλώσσες και η Ιστορία ανατίθεται
σε καθηγητές άλλων ειδικοτήτων. Γι’ αυτό
επιβάλλεται άμεσα από κοινού να προβούμε σε συγκεκριμένες ενέργειες, προκειμένου
να ανακοπεί η προσπάθεια περαιτέρω υπονόμευσης της ανθρωπιστικής παιδείας.
Θεωρούμε πως κανένας μας δεν πρέπει να μείνει αδιάφορος και παθητικός θεατής
των επιχειρούμενων δυσοίωνων εξελίξεων».
Στη συνέχεια πήραν το λόγο ο εκπρόσωπος της
Ακαδημίας Αθηνών Α. Κουνάδης, οι πανεπιστημιακοί καθηγητές Γ. Ξανθάκη, Κ. Γεωργουσόπουλος,
Α. Τόλια, Σ. Κλαβάς, Β. Κωνσταντινόπουλος και Κ. Κατσιμάνης, φιλόλογοι που
υπηρετούν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, οι οποίοι επέκριναν τις υπουργικές
αποφάσεις για μείωση των ωρών διδασκαλίας των φιλολογικών μαθημάτων.
Συγκεκριμένα, όλοι οι ομιλητές τόνισαν την
αξία των Αρχαίων Ελληνικών ως βασικού μαθήματος που καταδεικνύει τη γλωσσική
συνέχεια της Ελληνικής και το ότι οι μισές και πλέον λέξεις της Αρχαίας
Ελληνικής επιβιώνουν στα Νέα Ελληνικά. Κι όμως, η πολιτική ηγεσία πρόσφατα με
νόμο δεν συμπεριέλαβε τα Αρχαία στα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα, σχεδιάζει να
εξαφανίσει στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση τη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών και
να την αντικαταστήσει με κείμενα από μετάφραση-χωρίς καν να καλέσει τους
επιστημονικούς φορείς σε διάλογο- θεωρώντας την αρχαιομάθεια ως συντηρητική.
Ακόμη, επεσήμαναν ότι οι απαξιωτικές
κυβερνητικές αποφάσεις και αυτές που σχεδιάζονται από τον Υπουργό σχετικά με
την καθιέρωση των Αρχαίων ως προαιρετικού μαθήματος στο Λύκειο, όπου θα
διδάσκεται ως ξένη γλώσσα, ακυρώνουν τα φιλολογικά μαθήματα, συνιστούν
προπηλακισμό της αρχαιοελληνικής παιδείας, αποδομούν τον ελληνικό λόγο και
οδηγούν σε παρακμή τα ελληνικά γράμματα στη γενέτειρά τους, τη στιγμή που σε
πάρα πολλά σχολεία στο εξωτερικό μαθητές Γυμνασίου διδάσκονται Αρχαία Ελληνικά
και στην Ιταλία μόνο λειτουργούν περίπου Κλασσικά Λύκεια.
Στη συνάντηση παρέστησαν και ζήτησαν στήριξη
εκπρόσωποι της Πανελλήνιας Ένωσης Αναπληρωτών Φιλολόγων, που πλήττονται από την
ανεργία, λόγω του ότι τα τελευταία χρόνια δε γίνονται διορισμοί φιλολόγων στα
σχολεία, αφού οι περικοπές στις φιλολογικές ώρες έχουν μειώσει αισθητά τις
θέσεις των φιλολόγων και έχουν δημιουργήσει πολλούς υπεράριθμους.
Δυναμική παρουσία στην εκδήλωση είχαν και οι
εκπρόσωποι των τοπικών Συνδέσμων Φιλολόγων της χώρας. Από το Σύνδεσμο Φιλολόγων
Πύργου-Ολυμπίας παραβρέθηκαν ο αντιπρόεδρος Παναγιώτης Γεωργακόπουλος και ο
πρόεδρος Γιώργος Αγγελόπουλος, ο οποίος παίρνοντας το λόγο αναφέρθηκε στις
οδυνηρές συνέπειες των κυβερνητικών αποφάσεων (τουλάχιστον της τελευταίας
πενταετίας) για τους εν ενεργεία
φιλολόγους, το γεγονός δηλ. ότι μειώνονται οι θέσεις των φιλολόγων στα σχολεία,
την αδυναμία τους να διδάξουν τα μαθήματα όπως πρέπει με τόσες περικοπές ωρών
και το κενό που δημιουργείται στην ολοκλήρωση της γνώσης των μαθητών στα
γλωσσικά μαθήματα. Ζήτησε, τέλος, την άμεση και δυναμική κινητοποίηση όλων των
επιστημονικών φορέων για την ανατροπή της σημερινής ζοφερής πραγματικότητας με
πίεση για επαναφορά των χαμένων διδακτικών ωρών στους φιλολόγους.
Οι αποφάσεις της συνάντησης συνοψίστηκαν σε
ψήφισμα των παραπάνω επιστημονικών φορέων που αναφέρει τα εξής: α.
υπερασπιζόμαστε τη διδασκαλία της Αρχαίας Ελληνικής στο όνομα της Νέας
Ελληνικής Γλώσσας, της ποικιλίας και της πολυμορφίας της β. υπερασπιζόμαστε τις ανθρωπιστικές αξίες
που προβάλλονται από τα κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, όχι ως
υπόθεση συντεχνιακή, αλλά με τη συνείδηση ότι διατυπώνουν θεμελιώδες αίτημα για
αληθινή και ουσιαστική παιδεία γ. θα
καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια, για να αποκαταστήσουμε το κύρος των
ανθρωπιστικών μαθημάτων τόσο σε επίπεδο ωρολογίου προγράμματος όσο και σε
επίπεδο διδακτικής αναμόρφωσής τους και
δ. ζητάμε από τον Υπουργό Παιδείας να ανακαλέσει τις σχετικές εγκυκλίους
που πλήττουν το φιλολογικό κόσμο και να προχωρήσει σε διάλογο με τους αρμόδιους
επιστημονικούς και εκπαιδευτικούς φορείς.