Την έντονη
δυσαρέσκεια τους, για τη μείωση των ωρών διδασκαλίας των φιλολογικών μαθημάτων
στο Γυμνάσιο και το Λύκειο, την οποία υλοποιεί η παρούσα κυβέρνηση ακολουθώντας
την πολιτική των προηγούμενων, εκφράζει...
με επιστολή του, προς τον Υπουργό
Παιδείας Α. Μπαλτά και τον αναπλ. Υπουργό Α. Κουράκη, ο Σύνδεσμος Φιλολόγων
Πύργου Ολυμπίας.
Όπως
χαρακτηριστικά αναφέρουν, με την επιστολή τους αυτή, ενώνουν τη φωνή
διαμαρτυρίας με τους άλλους Συνδέσμους της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων και
καλούν τον Υπουργό Παιδείας, να αναθεωρήσει τις αποφάσεις και να προχωρήσει
στην αποκατάσταση της επιστημονικής κοινότητας των φιλολόγων, οι οποίοι
μάχονται καθημερινά στις τάξεις, για να έχουν οι μαθητές άρτια γλωσσική,
λογοτεχνική και ιστορική κατάρτιση, που θα τους οδηγήσει στη διαμόρφωση ώριμης
δημοκρατικής συνείδησης.
Στην επιστολή
μεταξύ άλλων αναφέρουν: «Η απόφαση για τη μείωση των ωρών διδασκαλίας της
Λογοτεχνίας στη Γ’ Λυκείου, την κατάργηση της Λογοτεχνίας Θεωρητικής
Κατεύθυνσης ως πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος, την κατάργηση της
διδασκαλίας του «Επιταφίου» του Περικλέους στη Γ’ Λυκείου και των
Λατινικών στη Β’ Λυκείου προσθέτοντας και τη μείωση ωρών διδασκαλίας της
Ιστορίας Γ’ Γυμνασίου, Νεοελληνικής Γλώσσας Α’ Γυμνασίου και Λογοτεχνίας και
Ιστορίας στην Α’ και Β’ Λυκείου των ΕΠΑΛ, που είχε επιβάλει η προηγούμενη
κυβέρνηση και δεν επανέφερε η παρούσα, αφού δεν προχώρησε σε διάλογο με τους
φιλολόγους, συνιστά για μας κατάφωρη υποτίμηση της ειδικότητάς μας. Επειδή, αν
αναφερθούμε σε όλα αυτά, ο λόγος θα είναι μακρύς, θα εστιάσουμε μόνο στις
πρόσφατες αποφάσεις που αφορούν τη Λογοτεχνία Γ’ Λυκείου και τον «Επιτάφιο».
Ξεκινώντας με τη Λογοτεχνία, όλοι αναγνωρίζουμε το ρόλο της ως μαθήματος που
καλλιεργεί την ευαισθησία και διευρύνει τους ορίζοντες των μαθητών, τους φέρνει
σε άμεση επαφή με τα ιστορικά βιώματα και τη σοφία του λαού μας αλλά και τον
πολιτισμό άλλων λαών. Η Λογοτεχνία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη
διδασκαλία του πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος γλώσσας, αφού αναπτύσσει την
κριτική σκέψη των μαθητών, εμπλουτίζει τις ιδέες και το λεξιλόγιό τους. Και
φυσικά αποτελεί για τους μαθητές μέσο έκφρασης συναισθημάτων και ιδεών και
ευκαιρία να απολαύσουν διαχρονικά και επίκαιρα κείμενα ύψιστης αισθητικής,
ιστορικής και ηθοπλαστικής αξίας, σε μια εποχή που οι «έξυπνες» συσκευές και τα
μέσα κοινωνικής δικτύωσης στερούν από τα παιδιά μας το χρόνο και τη διάθεση να
διαβάσουν λογοτεχνία. Γνωρίζετε, επίσης, πως η Λογοτεχνία θεωρείται σημαντικό
μάθημα προς εξέταση για όσους διεκδικούν μια θέση σε διεθνή πανεπιστήμια και
την ίδια ώρα που οι Ευρωπαίοι βγαίνουν στους δρόμους, για να διαμαρτυρηθούν για
την υποβάθμιση των κλασσικών σπουδών, εσείς καταργείτε τη Λογοτεχνία από
εξεταστέο μάθημα για τις σχολές των ελληνικών πανεπιστημίων.
Όσον αφορά την
κατάργηση του «Επιταφίου», είναι εύλογη κι εδώ η αγανάκτησή μας, αφού είναι ένα
κείμενο που υμνεί την Αθηναϊκή Δημοκρατία ως τρόπο ζωής και όχι ως θεωρητική
κατασκευή, το ιδανικό πολίτευμα στο οποίο βασίστηκαν οι σύγχρονες δημοκρατίες.
Για ποιο λόγο μια προοδευτική κυβέρνηση εξοβελίζει από το Λύκειο ένα κείμενο
που πρεσβεύει τις αρχές της ισότητας, της ισονομίας, της αξιοκρατίας και της
φιλαλληλίας σε μια περίοδο κατά την οποία παρατηρείται έξαρση φαινομένων
ξενοφοβίας, ρατσισμού και φασισμού στη χώρα που γέννησε τη Δημοκρατία;
Και πώς μπορεί να ψηφίσει ένας νέος, αν δεν έχει αφομοιώσει τα ηθικά, κοινωνικά
και πολιτικά διδάγματα που αντλεί από τον «Επιτάφιο» και τα λογοτεχνικά
κείμενα; Δεν μπορεί να ψηφίσει, αν δεν έχει αποκτήσει ηθική και πνευματική
συγκρότηση, η οποία σφυρηλατείται μέσα από την επαφή με τα αριστουργήματα της
αρχαίας και νέας ελληνικής γραμματείας δεδομένης της ηθικής-κυρίως-κρίσης που
βιώνουμε.
Αντιλαμβανόμαστε βέβαια- χωρίς καμία διάθεση αντιπαράθεσης με συναδέλφους άλλων ειδικοτήτων αλλά λογικά και ρεαλιστικά σκεπτόμενοι-ότι όλα αυτά γίνονται από μέρους σας, για να μην προχωρήσετε σε διορισμούς φιλολόγων και για να συμπληρώσουν το ωράριό τους καθηγητές άλλων ειδικοτήτων, διαιωνίζοντας, παράλληλα, και την πολιτική του Υπουργείου να διδάσκουν με β’ ανάθεση φιλολογικά μαθήματα, ενώ οι φιλόλογοι να αποκλείονται και από το πρόσφατα εισαχθέν μάθημα των «βιωματικών δράσεων» (project). Κατόπιν των ανωτέρω, σας καλούμε να αναθεωρήσετε τις αποφάσεις σας και να προχωρήσετε σε αποκατάσταση της επιστημονικής κοινότητας των φιλολόγων, οι οποίοι μάχονται καθημερινά στις τάξεις, για να έχουν οι μαθητές άρτια γλωσσική, λογοτεχνική και ιστορική κατάρτιση, που θα τους οδηγήσει στη διαμόρφωση ώριμης δημοκρατικής συνείδησης».
Αντιλαμβανόμαστε βέβαια- χωρίς καμία διάθεση αντιπαράθεσης με συναδέλφους άλλων ειδικοτήτων αλλά λογικά και ρεαλιστικά σκεπτόμενοι-ότι όλα αυτά γίνονται από μέρους σας, για να μην προχωρήσετε σε διορισμούς φιλολόγων και για να συμπληρώσουν το ωράριό τους καθηγητές άλλων ειδικοτήτων, διαιωνίζοντας, παράλληλα, και την πολιτική του Υπουργείου να διδάσκουν με β’ ανάθεση φιλολογικά μαθήματα, ενώ οι φιλόλογοι να αποκλείονται και από το πρόσφατα εισαχθέν μάθημα των «βιωματικών δράσεων» (project). Κατόπιν των ανωτέρω, σας καλούμε να αναθεωρήσετε τις αποφάσεις σας και να προχωρήσετε σε αποκατάσταση της επιστημονικής κοινότητας των φιλολόγων, οι οποίοι μάχονται καθημερινά στις τάξεις, για να έχουν οι μαθητές άρτια γλωσσική, λογοτεχνική και ιστορική κατάρτιση, που θα τους οδηγήσει στη διαμόρφωση ώριμης δημοκρατικής συνείδησης».
Πηγή: Εφημερίδα
«Πρωινή»