Τρίτη 2 Ιουλίου 2013

Γιατί οι διαφημιστές κακοποιούν τη γλώσσα;

Γράφει ο Σωτήριος Καλαμίτσης


Προ καιρού είχαμε το περίφημο «επέλεξε», για το οποίο ο διαφημιζόμενος είχε το θράσος να δικαιολογηθεί εκδίδοντας ανακοίνωση με επίκληση του «Επέστρεφε» του Καβάφη. Η «ποιητική άδεια» του ήταν άγνωστη; Ίσως διότι μαθήτευσε σε Γυμνάσιο και Λύκειο την εποχή της Αλλαγής, εξ ου και..


δεν άκουσε ποτέ ότι οι λογοτέχνες ακροβατούν λεκτικώς καμμιά φορά «ποιητική αδεία» [δοτική παρακαλώ].
Τώρα ακούω μια άλλη εταιρεία τηλεφωνίας να έχει βάλει ένα τύπο να παραφράζει τις 10 εντολές, μεταξύ των οποίων και μία ανύπαρκτη: «Μνήσθητι τον κολλητό σου». Εγώ έμαθα στο μάθημα των Θρησκευτικών ότι εις εκ των δύο ληστών που είχαν σταυρωθεί εκατέρωθεν του Ιησού είπε στρεφόμενος προς τον Ναζωραίο: «Μνήσθητί μου Κύριε, όταν έλθεις εν τη βασιλεία σου».[ΣΗΜ: επανειλημμένως έχω αναλογισθεί πόσο χρήσιμο είναι το μάθημα αυτό, έστω και αν όλοι το βαριόμασταν μέχρι θανάτου. Αυτός είναι ένας από τους λόγους που βδελύσσομαι όλα τα δήθεν αριστερά δοχεία νυκτός που θέλουν σώνει και καλά να καταργηθεί το μάθημα. Μέσα από αυτό το μάθημα μαθαίνεις τόσα πράγματα που δεν πρόκειται να τα μάθεις διαφορετικά. Προτείνω στα εν λόγω δοχεία να ζητήσουν και την κατάργηση των Μαθηματικών. Δεν χρειάζονται, αφού δεν θα υπάρχει λόγος να γνωρίζουν οι επόμενες γενιές να υπολογίζουν τον μισθό τους, ο οποίος θα είναι εξαερωμένος και θα τον ξοδεύουν αμέσως μόλις τον εισπράξουν].
Άκουγα από παλιά τις γιαγιάδες και τους παππούδες να σταυροκοπιούνται στο άκουσμα ή στη θέα ενός λίαν περίεργου πράγματος και να αναφωνούν «μήστητί μου Κύριε». Το ρήμα «μιμνήσκομαι», λοιπόν, συντάσσεται με πτώση γενική και όχι αιτιατική κ.κ. διαφημιστές. Άκουσα και ξανάκουσα τη διαφήμιση για να βεβαιωθώ ότι δεν κάνω λάθος και επείσθην ότι ο διαφημιστής χρησιμοποιεί αιτιατική. Γιατί ρε φιλάρες; Γιατί πρέπει να ξύνετε τ’ αυτιά όσων γνωρίζουν και να διδάσκετε στραβά ελληνικά στους μη γνωρίζοντες; Ένα φιλόλογο γιατί δεν συμβουλεύεσθε πριν βγάλετε «στον αέρα» την έμπνευσή σας;
Κι’ εκεί στο Υπουργείο Παιδείας δεν υπάρχει κανείς να κάνει μια παρατήρηση; Ο Γραμματέας και ο Συνήγορος του Καταναλωτή γιατί δεν προστατεύουν τ’ αυτιά του καταναλωτή από ασέβειες ως αυτές που τον πληγώνουν ή τον κακομαθαίνουν καθημερινά;

Ψιλά γράμματα θα μου πείτε. Εδώ διαλύουν τη χώρα τα στουρνάρια κι΄ εγώ ασχολούμαι με τη γλώσσα. Τί άλλο να κάνω μέχρι τις επόμενες εκλογές, οπότε θα περιμένω με αγωνία να πληροφορηθώ αν είναι 10 ή 20 ή 30 ή 50 ή 100 χιλιάδες οι συν-ψηφοφόροι μου που θα χαρίσουν 50 έδρες στο πρώτο απόκομμα με την πολλαπλάσιας αξίας της ιδικής μου ψήφο τους; (taxalia)