Παρασκευή 14 Δεκεμβρίου 2018

Κουβέντα στην «αυλή», με την συγγραφέα Ήρα Ραΐση



Αντιλαμβανόμενη τα σημάδια της τύχης, ξέρει να καλυτερεύει...
τον τρόπο ζωής της, αφήνοντας τη σκέψη της ελεύθερη να πλανάται σε όσα λατρεύει, θα μπορούσα αβίαστα να σας πω, θέλοντας να κάνω ένα καλωσόρισμα στην αυλή μας, στη συγγραφέα Ήρα Ραΐση…

Τι σας έχει λείψει από τα παιδικά σας χρόνια;
Από τα παιδικά μου χρόνια μου έχουν λείψει τα απογεύματα που πήγαινα στον παππού και τη γιαγιά την ώρα που έπιναν καφέ ελληνικό και μου έδιναν λίγο και μούσκευα μπισκοτάκια Μιράντα…

Ο αγαπημένος ήρωας των παραμυθιών, ποιος ήταν;
Αγαπημένος ήρωας παραμυθιών ήταν ο Τζακ και η φασολιά

Ο κάθε ήρωας των βιβλίων σας, «προδίδει» μικρά μυστικά του εαυτού σας;
Αν απαντούσα στην ερώτηση, θα έπαυαν να είναι μυστικά

Ποιο θεωρείτε ως Θείο δώρο στο χαρακτήρα σας;
Τις ενστικτώδεις αντιδράσεις, δεν πέφτουν ποτέ έξω.

Ποιο είναι το βασικό σας ελάττωμα;
Έχω υπερβολική υπομονή και δίνω πολλές ευκαιρίες, έτσι χάνω χρόνο.

Την μοίρα, την θεωρείτε γραφιά της ζωής σας;
Ναι πιστεύω στη μοίρα, όχι μοιρολατρικά, σε συνδυασμό με τις δικές μας κινήσεις που πρέπει να συμμετέχουν όταν αντιλαμβανόμαστε τα σημάδια της τύχης.

Πως εκδηλώνετε την αγάπη σας;
Την καθημερινή αγάπη με αγκαλιά, λόγια και δοτικότητα, την βαθιά αγάπη με κλάμα, δάκρυα.

Η αισιοδοξία, υπάρχει στο λεξικό της ζωής σας;
Η αισιοδοξία μου εκδηλώνεται αφού περάσουν τα δύσκολα, μετά τη μπόρα, μετά τη στιγμή της κρίσης. Δεν είναι αισιοδοξία μάλλον είναι ένστικτο επιβίωσης. Δεν «εύχομαι» συχνά, πράττω.

Με τι ασχολείστε αυτό τον καιρό;
Αυτό τον καιρό ασχολούμαι με τους αγαπημένους μου ανθρώπους.

Ποια είναι η αγαπημένη σας ελληνική ταινία ή ποια πιστεύετε ότι είναι συνοδοιπόρος στη ζωή σας;
Δεν έχω αγαπημένη ελληνική ταινία, αν και μου αρέσουν πολύ όλες. Η αγαπημένη μου ταινία είναι το «Όσα παίρνει ο άνεμος» ειδικά η σκηνή που η Σκάρλετ τρώει χώμα.

Ποιο είναι το αγαπημένος σας αντικείμενο, το «γούρι» σας;
Δεν έχω γούρι, έχω μαζί μου ένα διαβασμένο Σταυρό, κομποσκοίνι από το Άγιο Όρος.

Ποια είναι η αγαπημένης σας ατάκα;
«Αύριο είναι μια άλλη μέρα», από το όσα παίρνει ο άνεμος όπως είπα παραπάνω.

Η εξουσία πιστεύετε, φιμώνει τις τέχνες από φόβο ή από ανικανότητα να τις στηρίξει;
Δεν πιστεύω ότι η εξουσία φιμώνει τις τέχνες. Τα ολοκληρωτικά καθεστώτα μόνο και αυτά όταν η τέχνη ενοχλεί τον φασισμό τους.

Ποιος πιστεύετε ότι είναι ο λόγος που ο Έλληνας δυσκολεύεται να αγκαλιάσει το βιβλίο;
Δεν πιστεύω ότι ο Έλληνας δυσκολεύεται να αγκαλιάσει το βιβλίο, γενικά ο Έλληνας δεν είναι δύσκολος στις αγκαλιές.

Αν σας όριζαν για λίγα λεπτά της ώρας «νομοθέτη», ποιο νόμο θα θέτατε σε εφαρμογή;
Έναν νόμο που βοηθά τους φτωχούς και αναξιοπαθούντες όχι τους τεμπέληδες όμως.

Αν μια κακιά μάγισσα σαν έκανε με το ραβδί της ζώο, τι θα θέλατε να είστε;
Θα ήθελα να με κάνει χελιδόνι. Είναι αποδημητικό και δεν εκπαιδεύεται.

Πιστεύετε στα όνειρα;
Δεν πιστεύω στα όνειρα, ούτε βλέπω όνειρα. Σπάνια, προσπαθώ να ζω τα όνειρά μου.

Αν σας ζητούσε ένα παιδί μια συμβουλή, τι θα του λέγατε;
Ανάλογα την ηλικία του παιδιού. Αν ήταν αρκετά μεγαλούτσικο, γυμνασίου, ας πούμε, θα του έλεγα: « Ένας μεγάλος στρατηγός είπε, ποτέ δεν μπήκα σε μια μάχη έχοντας σκοπό να φύγω τρέχοντας , ούτε όμως και χωρίς να έχω σχεδιάσει την οπισθοχώρηση». Αν ήταν πιο μικρό θα του έλεγα «Πάντα θα σε αγαπώ». Δεν θα το συμβούλευα χωρίς να το ζητήσει.


Η Ήρα Ραΐση γεννήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 70 στην Αθήνα. Σπούδασε Νομικά, εμβαθύνοντας στην επιστήμη του Ποινικού Δικαίου δραστηριοποιούμενη σχετικά με αυτήν. Το 2010 δημοσίευσε το πρώτο της μυθιστόρημα.


(2018)Συνήγορος της αμαρτίας, Μωραΐτης Εκδόσεις(2017)Η εξαφάνιση της νύφης, Ωκεανός(2014)Εσύ ήσουν;, Ωκεανός(2013)Φελίσια, Ιδιωτική Έκδοση(2012)12 μύθοι του 13, Foglio(2010)Μανικιούρ πεντικιούρ, Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη


(Για τον ΑΥΛΟΓΥΡΟ και τον Παύλο Ανδριά)