Πέμπτη 21 Ιουλίου 2011

Σαν σήμερα… (21 Ιουλίου)

το 1774... η τσαρική Ρωσία και η Οθωμανική Αυτοκρατορία υπογράφουν τη συνθήκη του Κιουτσούκ - Καϊναρτζί, που προβλέπει, μεταξύ άλλων, ελεύθερη ανά τη Μεσόγειο ναυσιπλοΐα για τους Ρώσους. Τη συνθήκη αυτή εκμεταλλεύτηκαν οι Έλληνες, που ανέπτυξαν τη ναυτιλία τους, κατασκευάζοντας σύγχρονα πλοία, στα οποία ύψωσαν τη ρωσική σημαία.
το 1899... γεννιέται ο Αμερικανός συγγραφέας Έρνεστ Χέμινγουεϊ.
το 1911... γεννιέται ο Καναδός συγγραφέας και ιδρυτής της σύγχρονης επικοινωνίας, Μάρσαλ ΜακΛούαν, γνωστός για τη φράση του "Το μέσο είναι το μήνυμα"


το 1924...
παραχωρείται οριστικά στον Παναθηναϊκό το γήπεδο της "Περιβόλας" στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας. Το 1933 θα αποκτήσει σκεπαστή κερκίδα ενώ θα αποκτήσει χορτάρι πρώτο από όλα τα γήπεδα στην Ελλάδα. Το 1981 ο πρωθυπουργός Γεώργιος Ράλλης θα το μετονομάσει σε Απόστολος Νικολαΐδης, τιμώντας τον μεγάλο παράγοντα του ΠΑΟ και του ελληνικού αθλητισμού που πέθανε στις 15/10/80.
το 1928...
αυτοκτονεί στην Πρέβεζα ο ποιητής Κώστας Καρυωτάκης.
το 1959...
ανοίγουν τρεις νέες αίθουσες του Μουσείου της Ακρόπολης των Αθηνών, με αριστουργήματα της αρχαίας ελληνικής τέχνης.
το 1962...
κατασκευάζεται το πρώτο ελληνικό τρόλεϊ, δαπάνης 650.000 δρχ.
το 1971...
κλείνει η Σχολή της Χάλκης για να μην υπαχθεί στο Πανεπιστήμιο της Κωνσταντινούπολης. το 1975... εκδίδεται το πρώτο φύλλο της καθημερινής απογευματινής εφημερίδας "Ελευθεροτυπία".
το 1991...
μνημόσυνο για τους πεσόντες κατά το πραξικόπημα και την τουρκική εισβολή στην Κύπρο το 1974, τελείται στη Μητρόπολη Αθηνών.
το 1995...
ανεξέλεγκτη μαίνεται η μεγάλη πυρκαγιά στο δασώδη ορεινό όγκο της νοτιοανατολικής Πεντέλης, αποτεφρώνοντας δάση και καταστρέφοντας κατοικημένες περιοχές. το 2003... δικαιοσύνη για το χαμό των 81 επιβατών και μελών του πληρώματος του "Εξπρές Σάμινα" έρχεται ν' απονείμει το πόρισμα του Ανώτατου Συμβουλίου Ναυτικών Ατυχημάτων. Η κατά πλειοψηφία απόφαση του Συμβουλίου επιρρίπτει βαριές κατηγορίες στον πλοίαρχο Βασίλη Γιαννακή, τον υποπλοίαρχο Αναστάσιο Ψυχογιό, τον ύπαρχο Γιώργο Τριανταφύλλου και τον Α' μηχανικό Γεράσιμο Σκιαδαρέλη. Στο πόρισμα υπογραμμίζεται, πως το πλοίο δε θα βούλιαζε εάν οι στεγανές θύρες του μηχανοστασίου δεν ήταν ανοιχτές και η διάσωση θα ήταν επιτυχέστερη αν οι επιβάτες είχαν ενημερωθεί έγκαιρα.
(από το ιστορικό αρχείο της ΕΡΤ)