Γράφει η Κατερίνα
Tσεμπερλίδου
Πολλές φορές ακούω το σχόλιο ότι μερικά βιβλία
γράφονται για το γυναικείο κοινό. Δεν το αμφισβητώ, αλλά εφόσον το γυναικείο
κοινό είναι, έτσι κι αλλιώς, πολλαπλάσιο των ανδρών, αν ένα βιβλίο δεν
διαβαστεί από τις γυναίκες δεν έχει ελπίδα να γίνει επιτυχία...
Διάβασα μερικά στοιχεία στο διαδίκτυο που αφορούν
βέβαια την Αμερική, αλλά η εικόνα δεν μπορεί να διαφέρει από εμάς.
Η ψαλίδα ανάμεσα σε κορίτσια και αγόρια αναγνώστες
όλο και μεγαλώνει υπέρ των κοριτσιών.
Μια τυπική αναγνώστρια διαβάζει 9 βιβλία το χρόνο.
Ένας τυπικός αναγνώστης 5.
Οι γυναίκες διαβάζουν τα πάντα εκτός από Ιστορία
και βιογραφία.
Μυθιστορήματα διαβάζουν μόνο το 20% των αντρών.
Οι νέοι διαβάζουν πολύ λιγότερο από τους μεγάλους.
Με εξαίρεση το Χάρι Πόττερ που διάβασαν
περισσότερο τα αγόρια, τα μυθιστορήματα διαβάζονται κυρίως από κορίτσια.
Αν και οι εκδοτικοί οίκοι είναι γεμάτοι
γυναίκες-στελέχη, όμως, τα review των κριτικών στις εφημερίδες και τα
λογοτεχνικά περιοδικά ή blogs, γίνονται κυρίως για βιβλία που γράφτηκαν από άντρες.
Όσο πιο πολλά χρήματα και περισσότερη μόρφωση
έχουν οι αναγνώστες τόσο περισσότερα βιβλία αγοράζουν.
Οι γυναίκες προτιμούν τα τυπωμένα βιβλία, ενώ τα
e-books τα προτιμούν κυρίως οι άντρες.
Γιατί, λοιπόν, οι γυναίκες αναγνώστριες είναι
περισσότερες από τους άντρες; Αυτές είναι οι 6 πιθανές αιτίες:
Περιέργεια. Οι γυναίκες είναι πιο περίεργες από τους
άντρες, οπότε, όπως είναι λογικό ενδιαφέρονται να μάθουν τις ιστορίες και τα
παθήματα των άλλων και πώς ξεπέρασαν τα ανυπέρβλητα προβλήματα της ζωής τους.
Κατοπτρικοί νευρώνες. Οι γυναίκες έχουν περισσότερους
κατοπτρικούς νευρώνες στους μετωπικούς λοβούς του εγκεφάλου από τους άντρες,
πράγμα που τους δίνει τη δυνατότητα να διαβάζουν και να κάνουν προσομοίωση μέσα
στο μυαλό τους την δραστηριότητα του άλλου. Για να το πω πιο απλά: μπορούν
να μπουν στα παπούτσια του άλλου και επομένως να νιώσουν
δυνατές συγκινήσεις των άλλων ( ηρώων) σαν να ήταν δικές τους.
Πονόψυχες. Οι γυναίκες, με το να είναι πιο πονόψυχες,
ταυτίζονται και ενδιαφέρονται για τα παθήματα, τις περιπέτειες και για το πώς
ξεπερνούν τις δυσκολίες οι ήρωες των βιβλίων.
Ήσυχα. Από μικρή ηλικία, τα κορίτσια μπορούν να
σταθούν για λίγο ήσυχα και ακίνητα σε μια θέση, πολλή παραπάνω ώρα από τα
αγόρια. Πώς να καθίσει ένας άντρας ακίνητος σε μια πολυθρόνα για να
συγκεντρωθεί ήσυχα σε ένα βιβλίο για δύο, τρεις ώρες;
Συγκέντρωση. Οι γυναίκες μπορούν να συγκεντρώσουν την
προσοχή τους πιο εύκολα ώστε να αφοσιωθούν απερίσπαστες στο διάβασμα, σε
αντίθεση με τους άντρες που θα σηκωθούν, θα παίξουν με το τηλεκοντρόλ κτλ.
Λόγια, όχι εικόνες. Ως ενήλικες, οι γυναίκες εκφράζονται με τα
λόγια, μιλούν περισσότερο και χρησιμοποιούν περισσότερες λέξεις από τους
άντρες, άρα τους ταιριάζουν τα βιβλία. Στους άντρες αρέσουν οι εικόνες και ό,τι
κινείται.
Ο συγγραφέας Ίαν Μακ Γιούαν, έκανε ένα πείραμα σε
ένα πάρκο: μοίρασε 30 περίπου αντίτυπα ενός μυθιστορήματός του ή τα τοποθέτησε
μέσα στο πάρκο. Από τους περαστικούς, ποιοί επωφελήθηκαν περισσότερο; Μα φυσικά
σχεδόν όλα τα πήραν γυναίκες!!!
Συμπέρασμα: ο τομέας του βιβλίου επιβιώνει χάρη
στις γυναίκες αναγνώστριες. Κυρίες μου, η δύναμη να ανακηρύσσουμε τα best
sellers της χρονιάς είναι στο χέρι μας! (Φωτό από: Jan Fidler)