Την Μεγάλη Πέμπτη μια από τις ασχολίες τις ημέρας
είναι το βάψιμο των αβγών. Το βάψιμο γίνεται με ορισμένη εθιμοτυπία, που
διαφέρει από τόπο σε τόπο.
Μόνο όσοι πενθούν από πρόσφατο θάνατο οικείου προσώπου
δεν βάφουν αβγά για το Πάσχα. Αλλά και σε αυτούς θα φέρουν οι συγγενείς και οι
φίλοι βαμμένα αβγά και από αυτά θα αφήσουν και στον τάφο του αγαπημένου τους
νεκρού.
Την Κόκκινη Πέφτη το πρωί στα σπίτια όλης της χώρας
βάφουν τα αβγά, βάζουν το πρώτο αβγό - παλαιότερα πρόσεχαν να είναι μαύρης
κότας - στο εικονοστάσι και πετούν το παλιό στο ποτάμι. Σύμφωνα με την
παράδοση, υπήρχε η περίπτωση το αβγό να κρατηθεί επί επτά χρόνια για να γίνει ο
κρόκος του σαν κεχριμπάρι, φυλαχτό για τις εγκύους γυναίκες (κρατητήρα) για να
«κρατήσουν» και να μην αποβάλουν το έμβρυο.
Με το αβγό σταύρωναν τα παιδιά όταν ήταν άρρωστα. Και
ο αριθμός των αβγών που έβαφαν ήταν ορισμένος, το δοχείο φρόντιζαν να είναι
καινούργιο και το νερό με την μπογιά δεν το έχυναν ούτε το έβγαζαν από το
σπίτι.
Ιδιαίτερη δύναμη θεωρούσαν ότι έχουν τα
«ευαγγελισμένα» αβγά, αυτά δηλαδή που είχαν μεταφερθεί στην εκκλησία και είχαν
παραμείνει κάτω από την Αγία Τράπεζα ως την Ανάσταση. Τα τσόφλια από τα ευαγγελισμένα
αβγά τα έβαζαν στον κήπο στις ρίζες των δένδρων για να «πιάσουν όλοι οι
καρποί». Το πρώτο αβγό που έβαφαν το έβαζαν παλαιότερα στην πρώτη αυλακιά, όταν
άρχιζαν να σπέρνουν, για να είναι καθαρό το σιτάρι σαν το αβγό αλλά και για να
βλαστήσει ο σπόρος.
Σύμφωνα με την Ορθοδοξία μας βάφουμε κόκκινα αβγά
γιατί συμβολίζουν το Αίμα του Χριστού που έδωσε για την σωτηρία του κόσμου.
Η παράδοση λέει ότι, κάποια μέρα μετά την Ανάσταση του Κυρίου μας, η Αγία Μαρία η Μαγδαληνή πήγε στον Τιβέριο Καίσαρα και του ανακοίνωσε με πολύ θάρρος ότι αναστήθηκε ο Χριστός και όλα τα γεγονότα περί της Ανάστασης του Χριστού.
Η παράδοση λέει ότι, κάποια μέρα μετά την Ανάσταση του Κυρίου μας, η Αγία Μαρία η Μαγδαληνή πήγε στον Τιβέριο Καίσαρα και του ανακοίνωσε με πολύ θάρρος ότι αναστήθηκε ο Χριστός και όλα τα γεγονότα περί της Ανάστασης του Χριστού.
Εκείνη την ώρα κάποιος κρατούσε δίπλα από τον Καίσαρα
ένα καλάθι αυγά. Ο Τιβέριος Καίσαρας, βέβαια, έδειξε απορημένος και λέει στην
Μαγδαληνή ότι, εάν αυτό που λέει, είναι αλήθεια τότε τα αυγά, από άσπρα που
είναι, να γίνουν κόκκινα.
Έξαφνα τα αυγά έγιναν κόκκινα και έμεινε άναυδος ο Καίσαρας. Έτσι κατά την Παράδοση αυτή, τα αυγά βάφονται κόκκινα.
Έξαφνα τα αυγά έγιναν κόκκινα και έμεινε άναυδος ο Καίσαρας. Έτσι κατά την Παράδοση αυτή, τα αυγά βάφονται κόκκινα.
Μία παραλλαγή της παραπάνω ιστορίας, θέλει μία
γυναίκα να μην πιστεύει την είδηση της Ανάστασης Του Ιησού και να λέει: "Όταν
τα αυγά που κρατώ θα γίνουν κόκκινα, τότε θα αναστηθεί και ο Χριστός". Και τότε αυτά έγιναν
κόκκινα"!
Μια άλλη παράδοση που έρχεται από την Καστοριά, «όταν
αναστήθηκεν ο Χριστός, το 'παν σε μια χωρική κι αυτή δεν πίστεψε και είπεν:
Οταν τ' αβγά γίνουν κόκκινα, τότε θ' αναστηθή και ο Χριστός. Και αυτά
κοκκίνισαν. Και από τότε τα βάφουν κόκκινα».
Μια άλλη παράδοση λέει ότι η Παναγία πήρε ένα
καλάθι αυγά και τα πρόσφερε στους φρουρούς Του Υιού της, ικετεύοντάς τους
να του φέρονται καλά! Όταν τα δάκρυά της έπεσαν πάνω στα αυγά, αυτά
βάφτηκαν κόκκινα!
Το αυγό επίσης, συμβολίζει τον τάφο του Χριστού
που ήταν ερμητικά κλειστός, όπως το περίβλημα του αυγού, αλλά έκρυβε μέσα του
τη «Ζωή», αφού από αυτόν βγήκε ο
Χριστός και αναστήθηκε!
Καλλιόπη Γραμμένου
Δημοσιογράφος-Παιδαγωγός