Πέμπτη 6 Δεκεμβρίου 2018

Κουβέντα στην «αυλή», με τον συγγραφέα Θάνο Τσιτσή - Κούσκο



Είναι στιγμές που η καθημερινότητα μας κάνει να ξεχνάμε...
βασικές αξίες και το πιο βασικό. Ότι είμαστε άνθρωποι! Ο Θάνος, πάνω στην κουβέντα μας είπε: «Ποτέ μην κάνεις σε άνθρωπο αυτό που δεν θέλεις να σου κάνουν» και εκεί άνοιξε ο ασκός της σκέψης του και της γνώσης, που μέσα από τα κείμενά του μας διοχετεύει…

Τι σας έχει λείψει από τα παιδικά σας χρόνια;
Τα παιδικά μου χρόνια, την εποχή που η άγνοια έμοιαζε με ευτυχία.

Ο αγαπημένος ήρωας των παραμυθιών, ποιος ήταν;
Ο Γιώργος Θαλάσσης από τον «Μικρό Ήρωα» είχε φθάσει μέχρι το Βερολίνο και κατασκόπευε τον Χίτλερ.

Ο κάθε ήρωας των βιβλίων σας, «προδίδει» μικρά μυστικά του εαυτού σας;
Τα δικά του μυστικά προδίδει! Εγώ απλά καταγράφω αυτά που μου λέει.

Ποιο θεωρείτε ως Θείο δώρο στο χαρακτήρα σας;
Ξεχνάω εύκολα όλα τα δύσκολα.

Ποιο είναι το βασικό σας ελάττωμα;
Κάνω τα πάντα στο δικό μου χρόνο.

Την μοίρα, την θεωρείτε γραφιά της ζωής σας;
Την καλομοίρα ίσως, ενώ την κακομοίρα την αποφεύγω όπως ο διάολος το λιβάνι.

Πως εκδηλώνετε την αγάπη σας;
Με όλους του πιθανούς και απίθανους τρόπους.

Η αισιοδοξία, υπάρχει στο λεξικό της ζωής σας;
Δεν έχει κι άλλη λέξη με κεφαλαία στο λεξικό μου.

Με τι ασχολείστε αυτό τον καιρό;
Με όλα τα αναγκαία και μη… Επίσης γράφω το βιβλίο που ήθελα να γράψω μια ζωή χωρίς φιοριτούρες και τεχνάσματα.

Ποια είναι η αγαπημένη σας ελληνική ταινία ή ποια πιστεύετε ότι είναι συνοδοιπόρος στη ζωή σας;
Μάθε παιδί μου γράμματα.

Ποιο είναι το αγαπημένος σας αντικείμενο, το «γούρι» σας;
Η ευχή της μανούλας μου.

Ποια είναι η αγαπημένης σας ατάκα;
Παλιά όταν θύμωνα ο θυμός τράβαγε μέρες τώρα λέω στον εαυτό μου: «Θάνο μου έχεις μπει σε λούκι άσχημο βγες τώρα αμέσως και ξέχνα αυτόν/αυτή που σε θύμωσε. Αυτή την στιγμή κερδίζει ο απέναντι ενώ εσύ χάνεις» τότε συνειδητοποιώ τι γίνεται και λέω την μαγικό μου ξόρκι, Cut your losses (κόψε τι απώλειες) και ω του θαύματος το τοπίο ξεκαθαρίζει.

Η εξουσία πιστεύετε, φιμώνει τις τέχνες από φόβο ή από ανικανότητα να τις στηρίξει;
Φιμώνει τις τέχνες από φόβο, ανικανότητα και άγνοια.

Ποιος πιστεύετε ότι είναι ο λόγος που ο Έλληνας δυσκολεύεται να αγκαλιάσει το βιβλίο;
Το σχολείο που τον φλομώνει με σχολικά βιβλία μόνο.

Αν σας όριζαν για λίγα λεπτά της ώρας «νομοθέτη», ποιο νόμο θα θέτατε σε εφαρμογή;
Ποτέ μην κάνεις σε άνθρωπο αυτό που δεν θέλεις να σου κάνουν.

Αν μια κακιά μάγισσα σαν έκανε με το ραβδί της ζώο, τι θα θέλατε να είστε;
Θα ήθελα να είμαι ελαφάκι, αρκουδάκι ή λαγουδάκι. Α βέβαια λαγουδάκι! που θα τρέχω χαρούμενα στο λιβάδι, μέχρι να με πετύχει το βόλι κάποιου κυνηγού, και τότε λίγο θα με νοιάξει κι’ αν με γδάρουν, κι’ αν με βράσουν σε κατσαρόλα με πολλά κρεμμύδια, κι’ αν μου αλλάξουν το όνομα από λαγό σε λαγό στιφάδο. Άλλωστε δεν είναι κακό να έχω κι εγώ επίθετο, το μόνο κακό είναι βέβαια ότι θα βρωμάω κρεμμυδίλα, και αυτό ίσως βλάψει την υστεροφημία μου, διότι κάποιοι άνθρωποι θα μιλάνε για μένα και θα κρατάνε τη μύτη τους.

Πιστεύετε στα όνειρα;
Ναι διότι και τα όνειρα πιστεύουν σε μένα.

Αν σας ζητούσε ένα παιδί μια συμβουλή, τι θα του λέγατε;
Να ακούς όλα τα σωστά που σου λένε οι γύρω σου, αλλά εσύ να τα φιλτράρεις όλα αυτά και στο τέλος ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΣΟΥ ΛΕΕΙ Η ΚΑΡΔΟΥΛΑ ΣΟΥ διότι έτσι μόνο μπορείς να είσαι πιστός στον εαυτό σου.



Γεννήθηκε στους Αμπελόκηπους και μεγάλωσε στο Χαλάνδρι. Οι φυσικοί του γονείς είναι ο Πέτρος και η Μαρία Τσιτσή (το γένος Κούσκου), ενώ οι πνευματικοί του γονείς είναι η Βιρτζίνια Γουλφ και ο Μαρσέλ Προυστ.
Έχει περάσει από τις σχολές Σιβιτανίδειο, Σεβαστοπούλειο, Κοντοράβδη, Μωραΐτη και από το Πανεπιστήμιο του Λονδίνου (Westfield College), απ' όπου απέκτησε Bachelor στη Φυσική. Από το 1983 δίδασκε σε φροντιστήρια και αγγλόφωνα σχολεία, και από το 1999 στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Τα πρώτα του ποιήματα τα έγραψε σε ηλικία οκτώ χρονών και από τότε θυμάται πως είχε πάντα στην τσέπη ή στα χέρια ένα βιβλίο που διάβαζε και ένα σημειωματάριο όπου έγραφε.

(Για τον ΑΥΛΟΓΥΡΟ και τον Παύλο Ανδριά)