Κυριακή, 13 Οκτωβρίου 2019

Κουβέντα στην «αυλή», με την ηθοποιό Ειρήνη Μελά



«Από μια ουτοπία όμως ξεκινούν οι αλλαγές πολλές φορές…»...
μας είπε η Ειρήνη κατά τη διάρκεια της κουβέντας, μιλώντας μας παράλληλα για όλα εκείνα που ένας ηθοποιός «πράττει» πάνω στο σανίδι, επιτρέποντάς μας να νιώσουμε αυτή τη θέρμη που βγάζει ο λόγος ενός ανθρώπου που λατρεύει αυτό που «υπηρετεί»…

Τι ήταν αυτό που σας ώθησε να ασχοληθείτε με την υποκριτική;
Από μικρή θυμάμαι "έμπαινα" σε ρόλους και αντέγραφα από την τηλεόραση "τύπους" και συναισθήματα. Στην αρχή κάτι με μάγευε σε όλο αυτό , κάτι σαν παιχνίδι για μένα. Αργότερα όταν είδα την πρώτη μου θεατρική παράσταση είπα "εγώ θέλω να είμαι εκεί! εκεί πάνω ". Μεγαλώνοντας, συνειδητά επέλεξα να σπουδάσω θέατρο, διότι είναι μαγικό για μένα να υποδύομαι χαρακτήρες που στην προσωπική μου ζωή δεν θα μπορούσα ποτέ. Όλη αυτή η επαφή με σημαντικούς συγγραφείς, όλη αυτή η γνώση, ένας κόσμος πολύχρωμος, πολύπλοκος, ισότιμος, ελεύθερος ... όπως θα έπρεπε να είναι και η ζωή μας σ αυτόν τον κόσμο.

Τι σας έκανε να συμμετέχετε σ αυτήν την παράσταση και ποιος ο ρόλος σας σ’ αυτήν;
Τι με έκανε να συμμετέχω στο "550" του Σταμάτη Πακάκη? Ο Σταμάτης Πακάκης φυσικά!! Αυτό το λέω γιατί είναι η δεύτερη φορά που συνεργάζομαι με τον Σταμάτη. Πέρυσι είχαμε ανεβάσει το έργο του "ΜΑΝΑ" στο θέατρο Φάουστ, όπως και φέτος είμαστε πάλι στο Φάουστ. Η περυσινή μου συνεργασία με τον Σταμάτη , μου αποκάλυψε έναν άνθρωπο συγκροτημένο, πολυτάλαντο, με φαντασία, με ήθος, έναν άνθρωπο - καλλιτέχνη που αγαπά αυτό που κάνει, αγαπά τους συνεργάτες του, τους ηθοποιούς του και πάνω απ’ όλα ξέρει ακριβώς τι θέλει να κάνει πάνω στην τέχνη του. Το κάνει εξαιρετικά! Το αποτέλεσμα είναι άρτιο. Οπότε όταν μου είπε για το "550" δεν υπήρχε δεύτερη σκέψη από μένα παρά μόνο χαρά. Όταν διάβασα το κείμενο ενθουσιάστηκα όπως και πέρυσι με το "ΜΑΝΑ". Μόνο που φέτος είναι κωμωδία! Ήθελα πολύ να παίξω κωμωδία ξανά. Μια κοινωνική κωμωδία. Εγώ θα έλεγα μια κοινωνική κωμωδία με τραγικό υπόβαθρο. Ο ρόλος μου η "Θεώνη" είναι μια "θεούσα" με ότι συνεπάγεται αυτό και ότι καταλαβαίνουμε... Όλοι θα έχουμε συναντήσει μια "θεούσα". Το θέμα είναι γιατί έχει "καταντήσει" έτσι... με τους μεγάλους σταυρούς και το αγκίστρωμά της στα θεία. Όλοι οι ρόλοι είναι κωμικοί αλλά υπάρχει σε όλους το "γιατί". Το κοινωνικό υπόβαθρο του καθενός.

Ποιο μήνυμα θα "στέλνατε" σ έναν υποψήφιο θεατή της παράστασης;
Να μην χάσει αυτήν την παράσταση. Μέσα από το γέλιο -το πολύ γέλιο- θα αναγνωρίσει και θα δει την κοινωνία μας. Θα γελάσει πολύ αλλά και θα προβληματιστεί. Όλο έχουμε μια ευθύνη σ’ αυτό που λέμε κοινωνία. Εμείς την αποτελούμε...

Τι πρέπει να περιλαμβάνει κατά την γνώμη σας μια καλή παράσταση;
Κατ’ αρχήν κείμενο. Ο λόγος είναι πάνω απ’ όλα. Να έχει κάτι να πει αυτή η παράσταση στον κόσμο. Ύστερα έναν σκηνοθέτη που να ξέρει πολύ καλά την δουλειά αυτήν. Πιστεύω πολύ στον σκηνοθέτη. Είναι η "ψυχή" της δουλειάς. Από αυτόν εξαρτάται το αποτέλεσμα. Είναι ευθύνη του το έργο, οι επιλογή των ηθοποιών και των συνεργατών του. Τα κοστούμια της παράστασης, τα φώτα είναι πολύ σημαντικά σε μια παράσταση. Είναι ένα σύνολο πραγμάτων που μπορούν να αναδείξουν την παράσταση ή να την "θάψουν". Ή έτσι πρέπει να είναι, γιατί πολλές φορές αυτό δεν συμβαίνει. Εγώ, εμείς, οι ηθοποιοί που συμμετέχουμε στην συγκεκριμένη παράσταση στο "550" έχουμε την τύχη όλα αυτά που ανέφερα πιο πάνω να τα συγκεντρώνει ο Σταμάτης Πακάκης. Γράφει εξαιρετικά έργα και σκηνοθετεί επίσης εξαιρετικά. Δεν αφήνει τίποτα στην τύχη του και όλα περνάνε απ’ αυτόν. Διαλέγει πάντα τους καλύτερους συνεργάτες σ’ ότι αφορά τα τεχνικά της παράστασης και κάνει πάντα ακρόαση για να βρει τους ηθοποιούς που θα του βγάλουν το αποτέλεσμα που επιθυμεί. Δίνει και παίρνει από τον ηθοποιό κατά την διάρκεια της πρόβας και αυτό είναι σημαντικό.

Τι σημαίνει η λέξη "σανίδι" για σας;
Είναι ο τόπος που μπορούν να συμβούν τα πάντα. Το "σανίδι" έχει "άλλοθι. "Είναι ελευθερία! Αυτό που θα κάνεις στο "σανίδι" αν το κάνεις καλά θα το θαυμάσουν και δεν θα το κατακρίνουν όπως γίνεται στην ζωή συχνά. Δεν υπάρχει ο "καθωσπρεπισμός" το "δήθεν". Υπάρχει μόνο αλήθεια. Αρέσει στον θεατή να βλέπει την αλήθεια του. Να καθρεφτίζεται μέσα σ’ αυτήν. Επίσης "σανίδι" για μένα είναι ένα "βήμα" που μπορείς να μιλήσεις στον κόσμο. Να περάσεις ιδέες… Αν πέσει σε λάθος χέρια είναι επικίνδυνο!

Αν σας όριζαν για λίγα λεπτά της ώρας "πρέσβη" της ελληνικής θεατρικής σκηνής, ποια αρχαία τραγωδία θα προτείνατε στους ξένους και γιατί.
Αριστοφάνη . Τον "Πλούτο" του Αριστοφάνη. Διαπραγματεύεται την δίκαιη αναδιανομή του πλούτου. Όλα για τα χρήματα γίνονται σ αυτήν την γη. Όλοι οι πόλεμοι... Κερδίζουν λίγοι και δυστυχούν εκατομμύρια... Ουτοπία θα μου πείτε η δίκαιη αναδιανομή του πλούτου. Από μια ουτοπία όμως ξεκινούν οι αλλαγές πολλές φορές.

Ποιος είναι ο αγαπημένος σας θεατρικός συγγραφέας;
Ο Μπρεχτ

Ποιο είναι το αγαπημένο σας αντικείμενο , το "γούρι" σας;
Δεν έχω αγαπημένο αντικείμενο, ή "γούρι". Αυτό που επικαλούμαι συχνά στα δύσκολα είναι ψυχές χαμένων μου αγαπημένων ανθρώπων. Φροντίζω να τους θυμάμαι και στα εύκολα... στις χαρούμενες στιγμές…

Ποια είναι η αγαπημένη σας ατάκα;
Όλοι έχουν ένα καλό, υγειές κομμάτι μέσα τους. Ψάξ’ το !

Αν σας ζητούσε ένα παιδί μια συμβουλή τι θα του λέγατε;
Να διαβάσει πολύ στην ζωή του. Να μην μείνει σ’ αυτά που του διδάσκουν στα σχολεία. Να ψάξει μόνο του άλλες πηγές. Να διασταυρώνει αυτά που του διδάσκουν. Να κάνει τα όνειρά του πραγματικότητα όσο κι αν το πολεμούν γι’ αυτά. Επίσης θα του αφιέρωνα τον στίχο του ποιητή μας, να έχει "Πάντα ανοιχτά, πάντα άγρυπνα τα μάτια της ψυχής του" .


Η Ειρήνη Μελά είναι επαγγελματίας ηθοποιός.
Τα τελευταία 25 χρόνια είναι ενεργή ηθοποιός στο θέατρο και στην τηλεόραση.
Τελευταίες θεατρικές παραστάσεις κατά το έτος 2018-2019.
"ΜΑΝΑ" του Σταμάτη Πακάκη (θέατρο Φάουστ).
"Η εξομολόγηση της υπηρέτριας Τσερλίν" του Χέρμαν Μπρόχ (θέατρο Στούντιο Μαυρομιχάλη).
"Μάμα Τόνι" των Ντάριο Φο - Φράνκα Ράμε (περιοδεία σ όλη την Ελλάδα).
"Ο Κύκλος των "μάταιων" πράξεων του Σπύρου Τζόκα (περιοδεία σ όλη την Ελλάδα).
"550" του Σταμάτη Πακάκη (θέατρο Φάουστ)

 (Για τον ΑΥΛΟΓΥΡΟ και τον Παύλο Ανδριά)