Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου 2014

Η Μάρθα Πατλάκουτζα, απαντά στο «κουτσομπολιό»… της αυλής!!!


«Τη ζωή να την πιάνεις από τα μαλλιά, όσα χαστούκια κι αν φας, μη λυγίσεις ποτέ…», της έλεγε η γιαγιά της όταν ήταν μικρή, με αποτέλεσμα σήμερα η Μάρθα να μην κρύβεται πίσω από το δάχτυλό της και μέσα από τις θέσεις της να σε ωθεί να πράξεις το αυτονόητο! Το θέλω σου…



Τι σας έχει λείψει από τα παιδικά σας χρόνια;
Μου έχει λείψει η ξεγνοιασιά και το παιχνίδι στις αλάνες. Ήταν παιδικά χρόνια που είχαν τις δικές τους μυρωδιές και χρώματα, ξεχωριστά  και ανεπανάληπτα.

Ο αγαπημένος ήρωας των παραμυθιών, ποιος ήταν;
Το κοριτσάκι με τα σπίρτα του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν. Είμαι δασκάλα και το αφηγούμαι κάθε Χριστούγεννα στους μαθητές μου. Όταν φτάνω στην τελική σκηνή ακόμα και τώρα βουρκώνω.

Τι είναι για εσάς οι φίλοι;
Οι φίλοι είναι η ζωή μου. Είμαι ευλογημένη που γύρω μου έχω πολλούς ανθρώπους, υπέροχους φίλους που πάντα είναι εκεί για μένα.

Θα συγχωρούσατε κάποιον που σας έχει πικράνει;
Συγχώρεση... μεγάλη κουβέντα. Πραγματικά δεν ξέρω αν οι άνθρωποι αληθινά και γνήσια συγχωρούν. Έχω αποδεχτεί πως οι άνθρωποι δεν είναι τέλειοι, ούτε φυσικά εγώ και στην πορεία θα με πικράνουν και θα πικράνω. Προσπαθώ όχι ηθελημένα. Και η ζωή συνεχίζεται... Δεν μπορώ να κουβαλώ το βάρος της πικρίας. Προτιμώ να προχωρώ στη ζωή μου με χαμόγελο ακόμα και σε αυτούς που δεν ήθελαν το καλό μου.

Ποιο θεωρείτε ως Θείο δώρο στο χαρακτήρα σας;
Θεωρώ πως το να είμαι γερή και δυνατή, είναι το ύψιστο Θείο δώρο. Με αυτό πορεύομαι και προσφέρω τη βοήθεια μου σε όποιον τη χρειάζεται.

Ποιο είναι το βασικό σας ελάττωμα;
Το πείσμα μου.

Αν η μοίρα σας γύριζε την πλάτη, τι θα κάνατε για να την καλοπιάσετε;
Η μοίρα μου το έχει κάνει ήδη αυτό κι εφαρμόζω τη συμβουλή της γιαγιάς μου, της Μερτζανής, που είναι και η ηρωίδα του καινούριου μου βιβλίου. Η χρυσή αυτή γυναίκα έλεγε πάντα «τη ζωή να την πιάνεις από τα μαλλιά, όσα χαστούκια κι αν φας, μη λυγίσεις ποτέ». Και αυτή η γυναίκα είχε περάσει πάρα, μα πάρα πολλά...

Πως εκδηλώνεται την αγάπη σας;
Κάνω σαν μικρό παιδί... Με αγκαλιές και λόγια που βγαίνουν μέσα από την καρδιά μου.

Έχετε μετανιώσει ποτέ για κάτι;
Ναι, έχω μετανιώσει που δεν πίστευα στα όνειρά μου. Όταν πίστεψα σε αυτά βγήκαν αληθινά.

Η αισιοδοξία, υπάρχει στο λεξικό της ζωής σας;
Με κεφαλαία γράμματα!!!

Με τι ασχολείστε αυτό τον καιρό;
Είμαι μητέρα δύο κοριτσιών, σε λίγους μήνες, πρώτα ο Θεός θα γίνω για πρώτη φορά γιαγιά. Εργάζομαι σε δημοτικό σχολείο της Θεσσαλονίκης κι έχω 17 υπέροχους μαθητές-τριες πέμπτης τάξης. Το  δεύτερο βιβλίο μου με τίτλο «Μερτζανή, το δάκρυ της Θράκης» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Έξη και τους ευχαριστώ για το αγκάλιασμα που έκαναν σε μένα και στο βιβλίο μου. Ετοιμάζω την πρώτη παρουσίαση του που θα γίνει στη Θεσσαλονίκη, στις 16 του Δεκέμβρη στο Βιβλιοπωλείο Cheap and Books (Β. Όλγας 141) στις 7 το απόγευμα.

Τι δεν θα θέλατε να μη σας κλέψουν από το θησαυροφυλάκιο της ψυχή σας;
Την πίστη μου στη ζωή. Είναι αληθινή, απλώνεις το χέρι και τη νιώθεις, γλυκιά, πικρή, αλλά είναι εκεί.

Ποιο βιβλίο θα θέλατε να είχατε γράψει;
Τις Αδερφοφάδες του Νίκου Καζαντζάκη.

Ποιο είναι το αγαπημένος σας αντικείμενο, το «γούρι» σας;
Δεν είναι ακριβώς «γούρι». Είναι το ασημένιο σταυρουδάκι που πήρα από έναν μοναχό του Άγιου Όρους. Δεν το αποχωρίζομαι ποτέ.

Ποια είναι η αγαπημένης σας ατάκα;
Είναι μια αγγλική φράση «Lets play ball…». Για μένα μεταφράζεται: κάθε μέρα είναι μια νέα αρχή, πάμε να παίξουμε μαζί της.

Πως φαντάζεστε το μέλλον των ΜΜΕ μέσα από την κρίση που βιώνουμε;
Πραγματικά απαιτεί μεγάλη δόση φαντασίας. Να σταματήσουμε να φοβόμαστε. Πήραν τα όνειρα, τα νιάτα του λαού. Τι άλλο έμεινε να χάσουμε για να πούμε το δικό μας ΟΧΙ;

Η εξουσία πιστεύετε, φιμώνει τις τέχνες από φόβο ή από ανικανότητα να τις στηρίξει;
Η εξουσία είναι ένας μηχανισμός που έχει εφευρεθεί για να δικαιολογούμε την έλλειψη αντιδράσεων από μέρους μας. Την εξουσία την πήραν από εμάς. Τους επιλέξαμε για να μας εκπροσωπήσουν  στο επίπεδο της τέχνης, της παιδείας κλπ.
Η τέχνη από μόνη της έχει όμως και μια δύναμη που διαχρονικά έχει αποδειχτεί ανίκητη. Σας φέρνω το παράδειγμα της Γκουέρνικα του Πικάσο.

Ποιος πιστεύετε ότι είναι ο λόγος που ο Έλληνας αφήνει την τύχη του στα χέρια των άλλων;
Η τηλεόραση. Έχει γίνει μέσο χαλιναγώγησης της κριτικής σκέψης του Έλληνα. Τον έχει αποκοιμίσει και ταυτόχρονα έχει εξαφανίσει κάθε ιστορική μνήμη. Δεν χρειάζεται να είναι κάποιος εθνικιστής για να θελήσει να μάθει την ιστορία, την παράδοση, την κληρονομιά του τόπου του.

Αν σας όριζαν για λίγα λεπτά της ώρας «νομοθέτη», ποιο νόμο θα θέτατε σε εφαρμογή;
Να αφεθεί η παιδεία έξω από τις πολιτικές προπαγάνδες και να δώσουν τόπο και ουσιαστικά εφόδια στα νιάτα. Όχι εξετάσεις και προετοιμασία παραγωγικού εργατικού δυναμικού που θα εξυπηρετούν τη μηχανή της αγοράς. Θέλουμε ανθρώπους, με όραμα και αγάπη για ότι κι αν κάνουν. Τα παιδιά είναι το μέλλον της χώρας μας.

Ποιόν από τους πολιτικούς μας, θα θέλατε να τον δείτε ως ήρωα σε καρτούν;
Με δυσκολεύετε. Μόνον έναν;

Τι φοβάστε περισσότερο, από τους ανθρώπους;
Τη μιζέρια, στη σκέψη και στα έργα.

Αν μια κακιά μάγισσα σαν έκανε με το ραβδί της ζώο, τι θα θέλατε να είστε;
Αϊτό με τεράστιες φτερούγες...

Πιστεύετε στα όνειρα;
Όχι, μόνο τα πιστεύω, αλλά και είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μου.

Αν σας ζητούσε ένα παιδί μια συμβουλή, τι θα του λέγατε;
Αυτό που λέω κάθε χρόνια στους μαθητές μου : « Τα όνειρα σας ανήκουν. Είναι δημιούργημά σας. Προστατέψτε και ζήστε τα. Το όχι δεν είναι αποδεκτή απάντηση».



Η Μάρθα Πατλάκουτζα γεννήθηκε το 1968 στη Θεσσαλονίκη όπου και μεγάλωσε. Κατάγεται από τη Νέα Καλλικράτεια Χαλκιδικής, με παππούδες και γιαγιάδες που ήρθαν πρόσφυγες από την Ανατολική Θράκη. Το 1990 τελείωσε το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης.
Το 1996 διορίστηε στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση κι από τότε υπηρετεί ως δασκάλα σε δημοτικά σχολεία της Μακεδονίας, ενώ τα τελευταία χρόνια εργάζεται σε δημοτικό σχολείο της Θεσσαλονίκης.
Είναι παντρεμένη, μητέρα δύο κοριτσιών.
Το 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της βιβλίο με τίτλο ''Ζαχάρα, η θύελλα της καρδιάς", από τις εκδόσεις Ελληνική Πρωτοβουλία.
Τον Δεκέμβρη του 2014 θα κυκλοφορήσει το δεύτερο βιβλίο της με τίτλο "Μερτζανή, το δάκρυ της Θράκης'' απο τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΞΗ.


(Για τον ΑΥΛΟΓΥΡΟ και τον Παύλο Ανδριά)