Βαθύτερα
το χέρι στην τσέπη θα κληθούν να βάλουν...
οι γονείς που θα αποφασίσουν να
παραχωρήσουν το… τιμόνι στο 17χρονο παιδί τους. Μπορεί το υπό διαβούλευση
σχέδιο νόμου του υπουργείου Μεταφορών να επιτρέπει την οδήγηση σε ανηλίκους
-έστω για συγκεκριμένο διάστημα, που δεν πρέπει να υπερβαίνει το 6μηνο ή
αυστηρά με την παρουσία ενηλίκου-, για τους γονείς, ωστόσο, η επίμαχη διάταξη
ενδέχεται να ισοδυναμεί με «καπέλο» από 10% έως 20% στα ετήσια ασφάλιστρα του
αυτοκινήτου.
«Οι
ασφαλιστικές εταιρίες θα προσπαθήσουν να επιδείξουν μια κάποια επιείκεια,
δεδομένου ότι πρόκειται για συνοδευτική οδήγηση. Ακόμη κι έτσι, ωστόσο, για να
αναλάβουν το ρίσκο θα πρέπει να “τσιμπήσουν” και το ασφάλιστρο», τονίζουν στον
Ελεύθερο Τύπο αρμόδιες πηγές.
Ενημέρωση
Πιο
αναλυτικά, κάθε κάτοχος Ι.Χ. που θέλει να μοιραστεί το όχημά του με κάποιον νέο
οδηγό οφείλει να ενημερώσει την ασφαλιστική του εταιρία, προκειμένου εκείνη με
τη σειρά της να ορίσει ένα έξτρα ποσό επί του ασφαλίστρου. «Από τα στατιστικά
στοιχεία των ζημιών του κλάδου του αυτοκινήτου έχει αποδειχθεί ότι τόσο η
εμπειρία όσο και η ηλικία του οδηγού σχετίζονται με την πιθανότητα πρόκλησης
ατυχήματος. Στο πλαίσιο αυτό, οι εταιρίες έχουν ορίσει ένα επασφάλιστρο για
νέους οδηγούς, ηλικίας από 18 έως 23 ετών. Αυτό το ποσό ποικίλλει από εταιρία
σε εταιρία, ένας μέσος όρος, ωστόσο, κυμαίνεται στο 30% επί των ασφαλίστρων
αστικής ευθύνης και ιδίων ζημιών και αφαιρείται αυτόματα με τη συμπλήρωση του
ορίου ηλικίας», αναφέρουν χαρακτηριστικά οι παραπάνω πηγές και προσθέτουν: «Για
τον 17χρονο η εταιρία -εφόσον αποδεχθεί την ασφάλισή του- ενδέχεται να
προχωρήσει σε αύξηση του συγκεκριμένου ποσού από 10% έως και 20%».
Τα ποσά
Προς
επίρρωση, τα ετήσια συμβόλαια για οδηγούς Ι.Χ. ξεκινούν από 137 ευρώ για Αθήνα,
128 ευρώ για Θεσσαλονίκη και 78 ευρώ για την υπόλοιπη Ελλάδα, για να «αγγίξουν»
τα 160 ευρώ, τα 149 ευρώ και τα 91 ευρώ αντίστοιχα για αυτοκίνητα κυβισμού έως
1.600 cc. Πρόκειται για τη βασική ασφάλιση της Αστικής Ευθύνης, που καλύπτει
τις ζημιές (σωματικές ή υλικές) οι οποίες μπορεί να προκύψουν από πράξεις ή
παραλείψεις που ενδέχεται να προκαλέσει ο κάτοχος του οχήματος σε τρίτους. Στην
περίπτωση που στο τιμόνι βρεθεί οδηγός ηλικίας από 18 έως 23 ετών, αυτομάτως τα
παραπάνω ασφάλιστρα αυξάνονται κατά περίπου 30%, ενώ, εάν επιβεβαιωθούν οι
αρχικές εκτιμήσεις της αγοράς, ο… λογαριασμός για τον ανήλικο οδηγό θα
«φουσκώσει» περαιτέρω.
Υπενθυμίζεται
ότι, με βάση το σχέδιο νόμου, ο νεαρός υποψήφιος θα πρέπει να κάνει θεωρητικά
και πρακτικά μαθήματα και να περάσει τη θεωρητική εξέταση. Μετά θα μπορεί να
πάρει βεβαίωση για οδήγηση με συνοδεία ενήλικα – έμπειρου οδηγού που δεν έχει
κανένα βαθμό ποινής στο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών Αυτοκινήτων,
Μοτοσικλετών και Μοτοποδηλάτων (ΣΕΣΟ), για διάστημα τουλάχιστον έξι μηνών και
επιβεβαιωμένο χρόνο συνοδευόμενης οδήγησης τουλάχιστον 100 ωρών, εκ των οποίων
οι 10 θα αφορούν σε οδήγηση μία ώρα μετά τη δύση του ηλίου.
Οι… έξυπνοι
Ασύμφορη
χαρακτηρίζεται η μη δήλωση στην ασφαλιστική εταιρία του νέου οδηγού και κατ’
επέκταση η μη πληρωμή του επασφαλίστρου. Κι αυτό γιατί, σε περίπτωση πρόκλησης
ατυχήματος, εάν αφορά σε ζημία προς τρίτους υπάρχει πρόστιμο 60% επί των
ετήσιων ασφαλίστρων, που πρέπει να πληρωθεί πριν από την καταβολή της
αποζημίωσης, ενώ, εάν αφορά στο όχημα του ασφαλιζόμενου, τότε η ασφαλιστική
εταιρία αποζημιώνει το 50% της ζημιάς.
Στο
μεταξύ, αυστηρό… ποινολόγιο περιμένει τους 17χρονους οδηγούς που θα τύχει να
εμπλακούν σε ατύχημα. Οπως αποκάλυψε σε τηλεοπτική του συνέντευξη ο υφυπουργός
Μεταφορών κ. Νίκος Μαυραγάνης, ακόμη και
εάν το ατύχημα θα αφορά μόνο σε υλικές ζημιές, τότε δεν θα μπορεί να αποκτήσει
δίπλωμα έως την ηλικία των 20 ετών.
ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΒΕΛΕΣΙΩΤΗ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου