Όταν λέμε γυναίκα στην αρχαία Ελλάδα
εννοούμε...
συνήθως την Αθηναία, που ενώ ζούσε στην πιο δημοκρατική πόλη , είχε
ελάχιστα πολιτικά και κοινωνικά δικαιώματα. Αντίθετα στη Σπάρτη της πειθαρχίας
και του… στρατιωτικού νόμου ,η γυναίκα ήταν ελεύθερη μέχρις… ασυδοσίας. Η
Σπαρτιάτισσα όχι μόνο διατηρούσε την πατρική της περιουσία ,αλλά μπορούσε και
να την μεγαλώσει στη διάρκεια του έγγαμου βίου της.
Είναι χαρακτηριστικό ότι την περίοδο
του Άγη και του Κλεομένη , τα περισσότερα χωράφια της Σπάρτης ανήκαν σε
γυναίκες. Μεγάλη ελευθερία κινήσεων είχαν οι Σπαρτιάτισσες και στον τομέα του
σεξ.
Στην Σπάρτη δεν υπήρχαν μοιχοί , γιατί
,απλούστατα οι γυναίκες της πόλης μπορούσαν ελεύθερα να έχουν ερωτικές σχέσεις
και με άλλους άντρες, παντρεμένους ή όχι. Όταν κατά το δεύτερο Μεσσηνιακό
πόλεμο , οι άνδρες της Σπάρτης έλειψαν για πολύ καιρό από τα σπίτια τους, οι Σπαρτιάτισσες
δέχθηκαν τις ερωτικές περιποιήσεις των ειλώτων και γέννησαν πολλά παιδιά.
Ήταν οι λεγόμενοι Παρθενίαι που οι
αρχές, επειδή δεν μπορούσαν να εξομοιώσουν με τους πατεράδες τους ούτε να τους
κάνουν ισότιμους με τους υπόλοιπους Σπαρτιάτες, τους έστειλαν στη Μεγάλη Ελλάδα
για να ιδρύσουν την αποικία του Τάραντα. Οι Σπαρτιάτισσες εκτός από… την
συζυγική απιστία, ήταν πρωτοπόρες και στο θέμα της αμφίεσης.
Φορούσαν το μίνι 2.000 χρόνια πριν
εφευρεθεί η κοντή φούστα. Οι φαινομηρίδες ήταν πολύ κοντοί χιτώνες που όχι μόνο
άφηναν τους μηρούς των γυναικών σε κοινή θέα, αλλά ήταν και σχιστοί στο πλάι,
περίπου ως τη μέση. Και όχι μόνο αυτό.
Οι νέες κοπέλες μπορούσαν σε ορισμένες
περιπτώσεις να κυκλοφορούν τελείως γυμνές. Ήταν κάτι που σκανδάλιζε τους
Αθηναίους , παρότι η ιδιάζουσα ελευθερία των γυναικών της Σπάρτης δεν
αποτελούσε μοναδικό φαινόμενο.
Και σε άλλες περιοχές όπως στο Άργος,
τη Γόρτυνα της Κρήτης (και σε όλη την Κρήτη γενικώς), αλλά και σε αιολικές,
όπως στις πόλεις της Λέσβου, οι γυναίκες είχαν εξέχουσα θέση… (timelink.gr)